פרשנות
המקור שלפנינו כולל דיון של האמוראים, חכמי התלמוד, במנהג הקריאה בתורה.
הוא כולל שני חלקים:
החלק הראשון הוא פורמלי, הלכתי, והחלק השני נושא אופי רעיוני, אגדי, המבסס את ההלכה.
הערה: המקור כפי שהובא כאן כולל רק את המובאות בעברית (מדברי התנאים, חכמי המשנה) הכלולות בסוגיה, ללא הדיון התלמודי (בארמית) סביבן. לימוד הקטעים בהקשר המלא מאפשר הבנה מלאה ומדויקת של הסוגיה.
למעוניינים להעמיק – להלן בהמשך הרחבה על החלק התלמודי.
רקע כללי
התלמוד מביא מקור קדום המציג עשר תקנות שתיקן עזרא הסופר בשעתו, כחלק מניסיונו לחזק את החיים היהודיים של שבי ציון במאה החמישית לפנה"ס. יהודים אלו עלו לארץ מבבל אחרי חורבן הבית הראשון (בשנת 586 לפנה"ס) בזכות הצהרת כורש, שהתירה ליהודים לשוב לירושלים ולהקים בה את בית המקדש. ואולם מכיוון שרק מעט מן היהודים עלו לארץ, והמציאות החברתית והפוליטית בארץ הייתה קשה, ביקשו עזרא ומנהיגי אותו הדור לחזק את זהותו של היישוב היהודי בארץ. תקנות אלו מוכרות לנו גם מתקופות מאוחרות יותר, וכאן הן מיוחסות לעזרא הסופר ותקופתו.
התקנות שברשימה קשורות לתחומי חיים שונים (הכנות שונות לשבת, עניינים הנוגעים לגברים ולנשים לצורך תפקוד תקין של הבית וכן תקנה הנוגעת לחיים הכלכליים); כאן הבאנו רק את שלוש התקנות הראשונות, הנוגעות לענייננו (לעיון ברשימה המלאה, ראו לעיל בקישור לסוגיה).
עוד נציין, כי לפני כן הובאה בתלמוד רשימה נוספת של תקנות שתוקנו כביכול כבר בימי יהושע בן נון (הכניסה הראשונה של עם ישראל לארץ, בערך במאה ה-13 לפנה"ס). תקנות עזרא מובאות אפוא בהקשר דומה של הכניסה הבאה לארץ, בימי שיבת ציון (המאה החמישית לפנה"ס). שתי התקופות האלה, של הכניסות הראשונה והשנייה של עם ישראל לארץ, הן דוגמאות לתקופות שהציבו בפני העם אתגרים רבים והצריכו התייחסות מיוחדת על ידי המנהיגים באותן התקופות (יהושע ועזרא בהתאמה).
תקנה היא חוק חדש שנוסף במהלך השנים בעקבות זיהוי צורך או בעיה בשטח. מכאן שתקנה כשמה כן היא: היא באה לתקן או לתת מענה לבעיה חדשה שהתעוררה, שלא הייתה (או לא הייתה חמורה) בעבר.
כמה מהתקנות בהיסטוריה היהודית תוקנו לשעתן בלבד, אבל בחלוף השנים הפכו רבות מהן לנורמה מחייבת ולחלק בלתי נפרד מן ההלכה היהודית, כמו הקריאה בתורה, במקרה שלפנינו.
עזרא ותקנותיו
ככל הנראה, עזרא עלה לארץ ישראל באמצע המאה החמישית לפנה"ס בראש חבורה, כממונה מטעם מלך פרס ארתחשסתא. הוא הביא עמו מענק של כסף וזהב ממלך פרס עבור בית המקדש וכן תרומות של יהודי פרס שהועלו באישור המלך, נוסף על תקציב קבוע של המלך עבור בית המקדש. עזרא מהווה מעין חוליה מקשרת בין התורה שבכתב (תקופת המקרא) לתורה שבעל פה (תקופת חז"ל), ותקנותיו נועדו לבסס חיים מוסריים ודתיים בעם שעלה מבבל ויושב בירושלים.