ט"ו בשבט: שירת העץ או הפרי?

שאלות ומשימות אורייניות

ניתן לתת לתלמידים להכין מראש את דפי העבודה המוצעים ביחידת הלימוד לצורך הבנת השירים כהכנה לשיעור, או לשלבם להלן במהלך השיעור.

שני השירים מתייחסים לט"ו בשבט. נשווה ביניהם. להלן מוצעות כמה שאלות מכוונות לדיון בכיתה:

בהמשך לשאלת ההשוואה בין שני שמות השירים (לעיל בפתיחת השיעור), כתבו על הלוח את שתי השורות הראשונות של כל אחד מן השירים.

הַשְּׁקֵדִיָּה פּוֹרַחַת,

וְשֶׁמֶשׁ פָּז זוֹרַחַת.

צִפֳּרִים מֵרֹאשׁ כָּל גַּג

מְבַשְּׂרוֹת אֶת בּוֹא הֶחָג.

שֶלֶג עַל עִירִי כָּל הַלַּיְלָה נַח.

אֶל אַרְצוֹת הַחוֹם אֲהוּבִי הָלַךְ.

שֶלֶג עַל עִירִי וְהַלַּיְלָה קָר

מֵאַרְצוֹת הַחוֹם לִי יָבִיא תָּמָר.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

מה ניתן ללמוד מהן על תוכן שני השירים, ועל ההבדלים ביניהם? (מה המיקום, הזמן והאווירה שאליהם מתייחס השיר?)

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

סמנו בכל אחד מן השירים את הפעלים המרכזיים. מיהם האנשים הפועלים ומהי פעולתם בכל אחד מן השירים?

(שימו לב לדיבור בלשון יחיד לעומת לשון רבים, ולפועלי עשייה לעומת פעלים המציינים זיכרונות ותקוות.)

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

בחרו משפט מפתח שמבטא את הרעיון המרכזי של השיר, לדעתכם. בססו את בחירתכם על ניתוח השירים בשאלות הקודמות.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

מה ההבדל בין שני השירים ביחסם לארץ ישראל? מהי נקודת המבט השונה של כל אחד מהם?

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

לדעתכם, מיהו האהוב שאליו מתגעגעת המשוררת בשיר "פירות חמישה-עשר"?

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון