שלי או שלך?

פרשנות הטקסט

בהכרזת האו"ם לכל באי עולם בדבר זכויות האדם נאמר:

(1) כל אדם זכאי להיות בעל קניין, בין לבדו ובין עם אחרים.

(2) לא יישלל מאדם קניינו דרך שרירות.

כל אדם זכאי למרחב פרטי-אישי ולבעלוּת על רכוש משלו. הוא הבוחר מי ייכנס למרחב זה, ועל החברה לכבד זכות זאת. 

המשנה במסכת אבות (ה, י) מתארת ארבע דרכים, "מידות", שבהן האדם מסמן את הגבולות בינו לבין החברה בכל הנוגע לרכוש ולמרחב הפרטי. המשנה שופטת כל מידה באמות מידה מוסריות על סמך הנחת יסוד שחברה ראויה בנויה על ערכי חסד ונתינה. המשנה נוגעת באופן משמעותי בהווי הכיתתי של התלמידים, מעודדת אותם לחברות, לעין טובה ולנתינה ופותחת פתח לדיון בדילמות שכיחות שעוסקות בשאלה "שלי-שלי או שלי-שלך". 

"הָאוֹמֵר שֶׁלִּי שֶׁלִּי וְשֶׁלָּךְ שֶׁלָּךְ – זוֹ מִדָּה בֵינוֹנִית וְיֵשׁ אוֹמְרִים: זוֹ מִדַּת סְדוֹם". 

זו דרכו של מי שמבחין בבירור בין המרחב והרכוש הפרטיים שלו לבין אלו של אחרים. הוא שומר על המרחב שלו ואינו מצפה ליהנות מרכושם של אחרים. דרך התנהגות זו היא דרך ממוצעת, "בינונית".

עם זאת, יש שסוברים שהתנהגות זו אינה ממוצעת אלא שלילית, "מידת סדום", והיא מעודדת אנוכיות וחוסר רגישות לצרכיו של האחר (עוד על "מידת סדום", ראו להלן).

"שֶׁלִּי שֶׁלָּךְ וְשֶׁלָּךְ שֶׁלִּי – עַם הָאָרֶץ".

זו דרכו של אדם שאינו בקי בדרך התנהגות נאותה בחברה. הוא אינו מבין מהם גבולות או זכות של כל אדם למרחב פרטי או רכוש משלו. בתפיסה זו ניתן למצוא דמיון לגישה הסוציאליסטית ויותר מכך – הקומוניסטית, שעל פיה האדם עובד עבור רווחת הכלל ולא רק עבור עצמו, והרכוש משותף לכולם. דוגמה לכך היא הקיבוצים שקמו במדינת ישראל. הקיבוצים דגלו בשיתוף ברכוש ושאפו להקים חברה חדשה שבה כולם יהיו שווים וחופשיים מניצול. סיסמת הקיבוץ הקלאסי הייתה: "מכל אחד לפי יכולתו, לכל אחד לפי צרכיו". 
המשנה אינה רואה בחיוב גישה דיפוזית שכזו, ללא גבולות מוגדרים וללא האפשרות לבחור מתי ברצוננו לצאת מעצמנו ולהעניק משלנו לאחר.

מרחב פרטי
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון