"בִּשְבִילִי נִבְרָא הָעוֹלָם"?

מושג האחריות

מהי אחריות?

את הדיון על המושג בכיתה אפשר לפתוח עם הפעילות המוצעת בתחילת הפרק (השאלון בעמ' 183-6, ויש לו גרסה אינטראקטיבית ביחידת לימוד זו כאן), או בשאלה 6 בעמ' 189, שם מובאות דוגמאות שונות לתחומי אחריות, ובדיקה, אילו מהם מתאימים בגיל ההתבגרות. מתוך הדוגמאות השונות אפשר יהיה לנסות ולהציע הגדרה מכלילה ככל האפשר למושג האחריות.

עם זאת, אפשר להקדים למשימות אלו, או לשאול בעקבותיהן, שאלת מפתח מעניינת אחרת, שעשויה להתוות את הדרך להמשך העמקה במושג. לא נשאל מהי אחריות, אלא:

מה הוא ההיפך של אחריות?

אפשר לחשוב על הפכים מסוגים שונים, כגון: אגואיזם, מעילה באמון, פעולה פוגעת ומזיקה הנעשית במזיד וכד', אבל גם: זלזול, העלמת עין, אדישות. ואולי גם: אי הכרה במקומו של האחר ובזכותו להיות אחר. הגדרות שונות אלו אינן בהכרח הגדרות סותרות או כאלו המוציאות זו את זו, אלא הן בעיקר חושפות את ריבוי פניו של המושג ואת התחומים הרבים בחיינו שבהם הא בא לידי ביטוי. ההגדרות השונות לאחריות, הנגזרות מהפכים אלו יעלו בהמשך לימוד היחידה מתוך המקורות השונים.  באופן כללי נדגיש להלן בעיקר את המתח האפשרי שבין חירות (מוחלטת, חסרת גבולות) ואחריות (שיש בה התחייבות ומסגרת).

מתח זה שבין קבלה (או לקיחה) של אחריות ובין חירות אישית עולה בצורה נוגעת גם בסרט הקולנוע המצויר המצליח, "מלך האריות" (1994). גיבור הסרט, סימבה, שעזב את חבריו בארץ התקווה, וביקש "לחיות את חייו", נקרא לגלות אחריות ולשוב אל חבריו, הקוראים אליו "אתה תקוותינו היחידה". נוכל לחדד את שאלת היפוכה שלך האחריות בעקבות הצפייה בקטע קצר זה.

קטע מתוך הסרט "מלך האריות"
אקו"ם - שומרים על המוסיקה
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון