נקודות לדיון והעמקה
בין ריש לקיש לרבי אלעזר בן פדת
נבקש מצמד אחד של תלמידים להמחיז לימוד בחברותא בדרכם של ריש לקיש ורבי יוחנן ומצמד אחר – את הלימוד בחברותא בדרכם של רבי אלעזר בן פדת ורבי יוחנן. לדיון תוכלו לבחור בכל נושא אקראי שמעורר דילמה: תוכנית לערב כיתה, היכן ישב תלמיד חדש שמצטרף לכיתה וכד'.
נשאל את התלמידים:
עם מי הייתם מעדיפים ללמוד? מדוע?
חשבו על היתרונות והחסרונות שבכל דרך.
נבקש מהתלמידים ללמוד בחברותא את האימרה הבאה:
"מהכשם ש ברזל זה אחד מחדדמשחיז את חבירו אףכך גם שני תלמידי חכמים מחדדין זה את זה בהלכה"
(תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף ז עמוד א)
לצורך הבנת הטקסט התלמידים ייעזרו בסרטון שמדגים את הדימוי שבאימרה – כיצד מחדדים סכין אחד באחר, וכן בעורך הטקסט.
(לפני הלימוד כדאי להסביר לתלמידים מהו דימוי ולהדגים דימויים נוספים)
צפו בסרטון על השחזת סכין כדי להבין את הדימוי שבו משתמשים באימרת חז"ל.