חברותא

פעילות חוויה ויצירה 

נראה לתלמידים מצגת של תמונות ונבקש מהם לחשוב איזו תמונה מתארת את הלימוד בחברותא.

לחלופין, במקום מצגת תמונות ניתן להמחיש את התמונות בפועל בכיתה.

נחשוב, האם חברותא היא סוג של מאבק שיש בו מנצח צודק ומפסיד טועה, בדומה למשיכת החבל? האם נוצר בחברותא משהו חדש - תוצר ממה שכל לומד מביא עמו ללימוד? האם כל אחד מחדד את עמדתו ומבין אותה טוב יותר באמצעות הלימוד המשותף? 

מתרגלים חברותא

נחלק לתלמידים טקסט ללימוד בחברותא, וציור של קשת בענן שאינה צבועה. כל שאלה או רעיון שעולה בחברותא בעקבות הטקסט עליהם לכתוב בתוך אחד מצבעי הקשת ולצבוע סביב, עד שיקבלו קשת צבעונית שלמה.

חברותא

על פי תלמוד בבלי, מסכת בבא מציעא,
דף פ"ד, עמוד א' (בארבע תמונות)

 

תמונה א': המפגש על הירדן

פַּעַם אַחַת הָיָה רַבִּי יוֹחָנָן רוֹחֵץ בַּיַּרְדֵּן.

רָאָהוּ רֵישׁ לָקִישׁ וְקָפַץ אַחֲרָיו לְתוֹךְ הַיַּרְדֵּן.

אָמַר לוֹ רַבִּי יוֹחָנָן: חֵילְךָ לֽאוׄרַיְתָאעוצמה כזו ראוי להקדיש ללימוד תורה! (כּוֹחֲךָ לַתּוֹרָה!)

אָמַר לוֹ: יָפְיְךָ לַנָּשִׁיםיופי כשלך ראוי לנשים!

אָמַר לוֹ רַבִּי יוֹחָנָן: אִם תַּחֲזֹר בְּךָתשוב בתשובה מדרכך הרעהאֶתֵּן לְךָלאישה אֶת אֲחוֹתִי, שֶׁהִיא יָפָה מִמֶּנִּי.

קִבֵּל עָלָיוהסכים.

בִּקֵּשׁ לַחֲזֹר וּלְהָבִיא כֵּלָיוללבוש שוב את בגדיו הישנים, בגדי השודד –  וְלֹא [היה] יָכֹל לַחֲזֹר.

הִקְרִיא וְהִשְׁנָהוְנַעֲשָׂה אָדָם גָּדוֹל לוֹ, וְנַעֲשָׂה אָדָם גָּדוֹל.

 

תמונה ב': המחלוקת בבית המדרש

פַּעַם אַחַת נֶחְלְקוּנתגלו ביניהם חילוקי דעות (בשאלה הלכתית) חֲכָמִים בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ:

הַסַּיִף וְהַסַּכִּין וְהַפִּגְיוֹן וְהָרֹמַח וּמַגַּל-יָד וּמַגַּל-קָצִיר:

– מֵאֵימָתַי מְקַבְּלִין טֻמְאָהעשויים להפוך לטמאים אם ייגע בהם דבר טמא?

מִשְּׁעַת גְּמַר מְלַאכְתָּםמהרגע שבו הסתיימה הכנתו של הכלי והוא נחשב לכלי גמור ומוכן לשימוש.

– וּמֵאֵימָתַי גְּמַר מְלַאכְתָּם?

רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר: מִשֶּׁיְּצָרְפֵםמהשלב שבו בעל המלאכה צורף את כלי המלאכה, כלומר שורף אותם בְּכִבְשָׁןתנור המשמש בעלי מלאכה,

וְרֵישׁ לָקִישׁ אָמַר: מִשֶּׁיְּצַחְצְחֵם בַּמַּיִםמן הרגע שהם מוּצָאים מן הכבשן ונטבלים במים כדי לקררם..

אָמַר לוֹ  רַבִּי יוֹחָנָן לְרֵישׁ לָקִישׁ: לִסְטִים בְּלִסְטִיּוּתוֹ יוֹדֵעַשודד מכיר את עיסוקו.

אָמַר רֵישׁ לָקִישׁ: וּמָה הוֹעַלְתָּ לִי? שָׁם קָרְאוּ לִי "רַבִּי" וְכָאן קוֹרְאִים לִי "רַבִּי".

אָמַר לוֹ: הוֹעַלְתִּי לְךָ, שֶׁקֵּרַבְתִּיךָ תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה.

חָלְשָׁה דַּעְתּוֹנעלב, נפגע שֶׁל רַבִּי יוֹחָנָן,

וְחָלָה רֵישׁ לָקִישׁ.

 

תמונה ג': מריבה ואיבה

בָּאָה אִשְׁתּוֹ שֶׁל רֵישׁ לָקִישׁ וּבָכְתָה;

אמרה לוֹ [לרבי יוחנן, אחיה]: עֲשֵׂה בִּשְׁבִיל בָּנַירחם (על ריש לקיש) למען ילדיו.

אָמַר לָהּ: "עָזְבָה יְתֹמֶיךָ אֲנִי אֲחַיֶּההפסוק נדרש כמבטיח ליתומים סיוע משמים" (ירמיה מ"ט,11).

–  עֲשֵׂה בִּשְׁבִיל אַלְמְנוּתִי!

אָמַר לָהּ: "וְאַלְמְנֹתֶיךָ עָלַי תִּבְטָחוּ" (שם).

וּמֵת רַ' שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ.

 

תמונה ד': סיום

הָיָה רַ' יוֹחָנָן מִצְטַעֵר אַחֲרָיו הַרְבֵּה.

וְלֹא יָרַד לְבֵית הַוַּעַדמקום מפגש תלמידי חכמים.

אָמְרוּ חֲכָמִים: מִי יֵלֵךְ לְהָנִיחַ דַּעְתּוֹלנחמו

יֵלֵךְ רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן פְּדָת, שֶׁשְּׁמוּעוֹתָיו מְחֻדָּדוֹתידיעותיו בהלכה מדויקות וחריפות.

בָּא וְיָשַׁב לְפָנָיו.

כָּל מָה שֶׁהָיָה רַבִּי יוֹחָנָן אוֹמֵר – אָמַר לוֹ רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן פְּדָת: תַּנְיָא דִּמְסַיְּעָא לָךְ.

אָמַר לוֹ רַבִּי יוֹחָנָן: "אַתָּה כְּבֶן לָקִישׁ?

בֶּן לָקִישׁ כְּשֶׁהָיִיתִי אוֹמֵר דָּבָר – הָיָה מַקְשֶׁה לִי עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע קְשָׁיוֹתשאלות על הנושא הנלמד,

וַאֲנִי מְתָרֵץ לוֹ עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה תֵּרוּצִים – וְהַשְּׁמוּעָה נִתְרַוְּחָה מֵאֵלֶיהָההלכה נתבררה מעצם הדיון בה;

וְאַתָּה אוֹמֵר 'תַּנְיָא דִּמְסַיְּעָא לָךְ', וְכִי אֵינִי יוֹדֵעַ שֶׁיָּפֶה אמרתי?"

עָמַד וְקָרַע אֶת בְּגָדָיו וּבָכָה.

וְאָמַר: הֵיכָן אַתָּה, בֶּן לָקִישׁ! הֵיכָן אַתָּה, בֶּן לָקִישׁ!

הָיָה צוֹעֵק וְהוֹלֵךְ עַד שֶׁנִּטְרְפָה עָלָיו דַּעְתּוֹ.

בִּקְּשׁוּ עָלָיו חֲכָמִיםהתפללו למענם רַחֲמִים וָמֵת.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון