חברותא

שאלות ומשימות אורייניות

נקריא לתלמידים את הסיפור על רבי יוחנן וריש לקיש.

רַבִּי יוֹחָנָן היה תלמיד חכמים יְפֵה מַראֶה עד מאוד. יום אחד שָׂחה רַבִּי יוֹחָנָן בִּנְהר היַרְדֵן. ראה אותו רֵיש לָקִיש, שהיה מנהיג כנופיית שודדים, וטעה לחשוב שהוא אישה, בְּשֶל יוֹפְיו. לא היסס וּמיד קפץ לַיַרְדֵן אחריו. כְּשֶרָאה שמדובר בְּגֶבר ולא באישה, אמר לו: "יופי כמו שלךָ מתאים לְנָשים." ענה לו רַבִּי יוֹחָנָן: "מֶרֶץ כמו שלךָ מתאים לְלימוד תורה. אִם תְשַנֶה אֶת דַרכְּךָ וְתִתְמַסֵר לְלימוד תורה, אֲחַתֵן אותךָ עִם אחותי, שהיא יפָה ממני."

רֵיש לָקִיש הסכים להצעה, וּבאותו מֶרֶץ שֶבּו קפץ אֶל המים, התחיל ללמוד בבית המדרש. יתר הלומדים התפלאו על התלמיד החדש שהניח אֶת פִּגְיוֹן השודדים ועָבר אֶל בֵּית המִדרש, ואוּלם רֵיש לָקִיש הִפתיע את כולם. אֵש הלימוד בָּערה בו, והוא למד עִם רַבִּי יוֹחָנָן יחד. כְשֵם שֶהָיה מנהיג בין השודדים, כך נַעשָׂה עד מְהֵרָה לְמַנהיג בְּבֵית המדרש, ולמד עִם רַבִּי יוֹחָנָן.

בשלב זה נעצור ונסביר לתלמידים שרבי יוחנן, ראש בית המדרש, וריש לקיש נעשו לחברותא והם לומדים יחד.

נשאל את התלמידים:

  1. לדעתכם, אילו תכונות אופי מתאימות לריש לקיש ואילו לרבי יוחנן?
  2. שערו כיצד הלימוד המשותף בין השניים מתנהל. בחרו את האפשרות הנראית לכם מבין האפשרויות הבאות בשאלת הסקר.
    לפני שתבחרו, חשבו כיצד תכונות האופי והעולם שכל אחד מהצדדים בא ממנו יכלו להשפיע על דרך הלימוד? האם ריש לקיש ייזהר ויימנע מלהביע את עמדתו מאחר שהוא תלמיד חדש או שמא יעמוד על שלו בזכות התקיפות שגילה בתור שודד?
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון