חברותא

פתיחת השיעור

נבקש מהתלמידים לבצע משימה פעמיים, בפעם הראשונה לבדם ובפעם השנייה בזוגות.

משימות לדוגמה:

מציאת שמות ארצות שפותחות בכל אותיות הא"ב;

פתרון תשבץ (יש להכין מראש שני תשבצים);

הכנת חידון/משחק לכיתה.

נשאל את התלמידים:

מה היתרונות של עבודה בזוגות לעומת עבודה לבד?

מתי אנחנו מעדיפים לפעול לבד?

האם גם ללימוד בזוגות עשויים להיות יתרונות? אם כן, מהם? 

נציג לתלמידים תמונה של כיתת לימוד באוניברסיטה מהמאה ה-14. את התמונה צייר הצייר האיטלקי לאורנטיוס דה וולטולינה (Laurentius de Voltolina). 

נבקש מהם לתאר את התמונה:

מה הדבר הבולט בה, בעיניהם? מה עושים התלמידים ומה עושה המורה? כיצד משפיע מיקומו הפיזי של המורה על הלמידה? האם מתקיים קשר עין בין התלמידים למורה? 

נציג לתלמידים תמונה שנייה, שמתארת לימוד בחברותא.

נבקש מהם לתאר את התמונה ולהשוות בינה לבין התמונה הראשונה. מה עושים הלומדים? כיצד הם יושבים? כיצד מתקיים קשר עין בין הנוכחים?

נספר שתמונה זו מתארת דרך לימוד בחברותא. נכתוב על הלוח את המילה "חברותא" ונשאל: איזו מילה היא מזכירה? (חבר). 

נסביר שאכן מדובר בדרך לימוד עם חבר, כלומר לומד נוסף שאינו "רם ונישא" כמו המורה בתמונה הראשונה אלא במעמד שווה לחברו, והלימוד נעשה בחשיבה משותפת.

נבקש מהתלמידים להצביע באמצעות שאלת הסקר מהי דרך הלימוד המועדפת עליהם.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון