פרשנות הטקסט
ביחידה זו נלמד את אגדת חז"ל שמתארת את מערכת היחסים בין רבי יוחנן לרבי שמעון בן לקיש (ריש לקיש), החל במפגש ביניהם, בקשר הלימודי ביניהם, וכלה בסופה המר. האגדה ניתנת לפרשנויות רבות, והיא עשויה לשמש כר לדיון במגוון נושאים כגון יחסי חברות, האפשרות לשינוי בטבע האדם, תפיסות גבריות ונשיות ועוד. אפשר לבחון את האירועים, מאפייני הדמויות והחפצים שבסיפור כסמלים טעוני משמעות או לנתח את הדרמה שבסיפור. אגדה זו נלמדת בשנית בכיתה ט', והלימוד משלב ניתוח צמוד-טקסט של הסיפור על כל חלקיו ודיון ביחסי החברות המורכבים שעולים ממנו. במפגש ראשון זה של התלמידים עם הסיפור נכיר חלק ממהלך הסיפור המותאם לגיל הצעיר של הלומדים, ונתמקד בדינמיקה של החברותא של רבי יוחנן וריש לקיש: בלימוד המפרה והמאתגר בין שניים השונים זה מזה.
תמונה א: המפגש על הירדן
בחלק זה של הסיפור מתואר רגע המפגש הראשון בין שני גיבוריו: רבי יוחנן בר נפחא ורבי שמעון בן לקיש (ריש לקיש).
כאשר קפץ ריש לקיש אל הירדן, הוא ציפה למצוא במים נערה רוחצת. לתדהמתו, גילה ש"הנערה" היא בעצם בחור יפה תואר ותלמיד חכם, הלוא הוא רבי יוחנן. מה חיפש רבי יוחנן? מדוע נמשך דווקא לדמותו הצבעונית והלא-שגרתית של ריש לקיש הבריון? מדוע נעתר ריש לקיש להצעתו של רבי יוחנן, קיבל עליו עול תורה והשאיר מאחור קריירה מבטיחה כמנהיגם הבלתי מעורער של השודדים?
ייתכן, שהתשובה על שאלות אלו טמונה בהבנת הצרכים והחסכים בחיי כל אחד מן הגיבורים. רבי יוחנן מחפש את העוצמה הטמונה בכוחניות ובמזג הסוער של הליסטים, ולעומתו ריש לקיש נמשך אל העומק האינטלקטואלי והרוחני המיוצגים באישיותו של ראש הישיבה.
האם השכר המיידי הוא שמשך את ריש לקיש, או שבשלו בתוכו התנאים לעשות תשובה, ור' יוחנן רק האיץ את התהליך? בכל מקרה, בין השניים נוצרה מיד כימיה מבטיחה.
לאחר שקיבל עליו ריש לקיש את הצעת ר' יוחנן, לא היה יכול לחזור לגדת הירדן ואפילו לא להרים את בגדיו. אפשר שתמונה זו מדגימה את האמרה שלפיה התורה "מתשת כוחו של אדם" (תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף כ"ו עמוד ב').