אַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעוֹס

שאלות לדיון והעמקה

מה קורה לנו כאשר אנחנו כועסים?

נקרא עם התלמידים את השיר "הכעס שבפנים", שכתבה הגר שנהב:

הַכַּעַס שֶׁבִּפְנִים / הַגָּר שֶׁנְהָב

 

כְּשֶׁאֲנִי כּוֹעֵס וְיֵשׁ לִי מַצַּב-רוּחַ

קָשֶׁה לִי כָּל כָּךְ בִּמְקוֹמִי אָז לָנוּחַ.

גּוּפִי לֹא שָׁקַט, עַצְבָּנִי וּמָתוּחַ

וּבְלִי כַּוָּנָה אֲנִי מַרְגִּיז וְ"נָפוּחַ",

כִּי הַכַּעַס גָּדֵל וְ"מַשְׁמִין" בְּתוֹכִי

וְלִפְרֹץ הוּא מְבַקֵּשׁ

בִּצְעָקוֹת אוֹ בִּבְכִי,

אָז יֵשׁ לִי רָצוֹן לְהַרְבִּיץ וּלְקַלֵּל,

אֲפִלּוּ כַּמָּה דְּבָרִים לְקַלְקֵל.

אַבָּא וְאִמָּא אוֹמְרִים "תֵּרָגַע".

"תַּפְסִיק לְעַצְבֵּן" וְ"אַל תִּגַּע!"

אַךְ אוֹתִי לִפְעָמִים זֶה מַרְגִּיז עוֹד יוֹתֵר

כִּי אֵינֶנִּי מוּכָן תָּמִיד לְוַתֵּר.

אוּלַי לֹא יוֹדְעִים הֵם וְלֹא מְבִינִים

שֶׁאָשֵׁם הוּא הַכַּעַס הַגָּדֵל מִבִּפְנִים.

נשאל את התלמידים: 

כיצד מתאר הילד שבשיר את תגובות הגוף שלו בזמן כעס?

מה רוצה הילד שבשיר לעשות בזמן שהוא כועס?

האם אתם מזדהים עם הילד שבשיר?

מדוע הבקשה להירגע מרגיזה את הילד עוד יותר? 

 

נציג בפני התלמידים את דבריו של רבי שמעון בן אלעזר:

רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר אוֹמֵר, אַל תְּרַצֶּהתפייס אֶת חֲבֵרְךָ בִּשְׁעַת כַּעֲסוֹ 
(מסכת אבות ד, יח)

 

האם אתם מסכימים עם דבריו של רבי שמעון? מדוע? מה קורה כאשר מנסים לפייס אתכם בזמן שאתם עדיין כועסים ואינכם רגועים?

דרכי התמודדות עם כעס

הכעס הוא תחושה טבעית, אך יש לשים לב שהכעס לא יגרום לנו להגיב בהגזמה או בכוחנות. כיצד ניתן לרסן את תחושת הכעס ולנהל אותה? 

נבקש מהתלמידים להעלות דרכים שונות שעשויות לעזור לנו להגיב בשיקול דעת ולמתן את תחושת הכעס. 

נרשום את הדרכים שהועלו על הלוח. 

במקרה שהדבר לא עלה בדיון, נוסיף שכדאי להכיר את עצמנו טוב יותר ולתכנן את מעשינו מראש: לחשוב מהם המצבים שמעוררים בנו כעס, ולהחליט מראש כיצד נוכל להתמודד עימם.

נציע לכל תלמיד להכין לעצמו רשימה של מצבים שבדרך כלל מכעיסים אותו ודרכי התמודדות שמתאימות לכל מצב.

נזמין את התלמידים להכין לעצמם "זר של רוגע" (פעילות ח) ולבחור מבין בלוני העצות את אילו שירצו להשתמש בהם בזמן כעס.

אַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעוֹס

תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף ל עמוד ב - דף לא עמוד א

 

משניות, מסכת אבות ב,י; ה,יא

 

מסכת אבות, פרק ב, משנה י

רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר:

יְהִי כְבוֹד חֲבֵרָךְ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וְאַל תְּהִיתהיה נוֹחַ לִכְעוֹסכועס במהירות ובקלות, מתוך הרגל

 

מסכת אבות פרק ה, משנה יא

אַרְבַּע מִדּוֹתדרגות, סוגים בַּדֵּעוֹתתכונות, דרכי התנהגות.

נוֹחַ לִכְעוֹסכועס במהירות ובקלות, מתוך הרגל וְנוֹחַ לִרְצוֹתמתרצה ומתפייס בקלות ובמהירות–  יָצָא שְׂכָרוֹ בְהֶפְסֵדוֹסך מעשיו השליליים של האדם שנוח לכעוס עולה על סך מעשיו החיוביים, והוא יוצא נפסד..

קָשֶׁה לִכְעוֹס וְקָשֶׁה לרְצוֹת – יָצָא הֶפְסֵדוֹ בִּשְׂכָרוֹ.

קָשֶׁה לִכְעוֹס וְנוֹחַ לִרְצוֹת– חָסִידאדם שבולט במעשיו הטובים לפנים משורת הדין.

נוֹחַ לִכְעוֹס וְקָשֶׁה לִרְצוֹת – רָשָׁע:

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון