אַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעוֹס

פרשנות הטקסט

כעס הוא תגובה רגשית טבעית שמתרחשת בזמן שהאדם חווה פגיעה (אמיתית או על פי פרשנותו האישית). כאשר הכעס הופך להיות התגובה האוטומטית במצבים רבים או יוצא מכלל שליטה וגורם לאדם להגיב בחוסר פרופורציה, יש צורך לנהל אותו.

חכמי המשנה רואים בכעס מידה שלילית שגורמת לאדם לפעול ללא שיקול דעת. הם מנחים את האדם להשתדל לצמצם ככל האפשר את רגעי הכעס בחייו.  

מסכת אבות עוסקת בעיקר בהנחיות מוסריות ובמידות טובות, וממנה לקוחים שני המקורות (משניות) שלפנינו, העוסקים בכעס כתכונה שלילית (בשניהם חוזר הביטוי "נוח לכעוס") ובהתמודדות איתו.

וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעוֹס

המשנה העשירית בפרק ב' במסכת מונה שלושה דברים שהיה נוהג רבי אליעזר בן הורקנוס לומר והיו עבורו אבני יסוד לחיים, וביניהם דבריו על מידת הכעס.

מסכת אבות, פרק ב, משנה י

הֵםחמשת תלמידי רבן יוחנן בן זכאי, שעליהם מסופר במשנה הקודמת למשנה זו. רבי אליעזר הוא אחד מהם אָמְרוּ שְׁלשָׁה (שְׁלשָׁה) דְבָרִים. 

רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר:

יְהִי כְבוֹד חֲבֵרָךְ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וְאַל תְּהִי תהיה נוֹחַ לִכְעוֹסכועס במהירות ובקלות, מתוך הרגל

וְשׁוּבחזור בתשובה יוֹם אֶחָד לִפְנֵי מִיתָתָךְ. 

וֶהֱוֵי מִתְחַמֵּם כְּנֶגֶד אוּרָן שֶׁל חֲכָמִים, וֶהֱוֵי זָהִיר בְּגַחַלְתָּן שֶׁלֹּא תִכָּוֶה, שֶׁנְּשִׁיכָתָן נְשִׁיכַת שׁוּעָל, וַעֲקִיצָתָן עֲקִיצַת עַקְרָב, וּלְחִישָׁתָן לְחִישַׁת שָׂרָףנחש, וְכָל דִּבְרֵיהֶם כְּגַחֲלֵי אֵשׁ:

לפניכם הטקסט המלא של המשנה, אבל עם התלמידים נעסוק רק בחלק הראשון:

 רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר, יְהִי כְבוֹד חֲבֵרָךְ חָבִיב עָלֶיךָ כְּשֶׁלָּךְ, וְאַל תְּהִי נוֹחַ לִכְעוֹס.

 אדם כעסן, "נוח לכעוס", בא לידי כעס בקלות רבה. הוא הפך את הכעס להרגל, וזו תגובתו הרגשית המיידית בעת חוויה של מתח רגשי, פגיעה בדימוי העצמי ועוד. רבי אליעזר מזהיר את האדם ממסלול רגשי זה.

בראשית דבריו רבי אליעזר מנחה את האדם להתייחס בכבוד לזולתו כפי שהוא רוצה שיתייחסו אליו. אדם שהוא נוח לכעוס לא יצליח במשימה זו. הכעס גורם לאדם לאבד שליטה ולפגוע מילולית או אף פיזית בזולת – מילים ומעשים שסביר שיצטער עליהם לאחר שיירגע.

אַרְבַּע מִדּוֹת בַּדֵּעוֹת ובכעס

הטקסט השני שנלמד ביחידה עוסק בארבע מידות שבהן האדם מצליח לשלוט בכעסו או להרפות ממנו.

הכעס מרעיל את מחשבותיו ורגשותיו של האדם, ואם האדם נאחז בכעס, השפעתו הולכת ומתעצמת. היכולת להרפות מהכעס, להתרצות ולרַצות, מאפשרת לאדם לנקות את עצמו מרגשות שליליים, לחזור לנתח את המצב באופן הגיוני, לחפש פתרונות בונים לעימות ולהחזיר אותו לפרופורציה ההולמת אותו.

מסכת אבות פרק ה, משנה יא

אַרְבַּע מִדּוֹתדרגות, סוגים בַּדֵּעוֹתתכונות, דרכי התנהגות.

משנה זו נשנית בפרק החמישי של מסכת אבות. פרק זה שונה מארבעת הפרקים הראשונים של המסכת. הוא כולל ברובו מאמרים שבנויים סביב רשימות מספריות, החל בעשר  וכלה בארבע (בדומה למשנה זו), ללא ציון שמות החכמים ששנו דברים אלו.

המשנה שופטת את מידת שליטתו של האדם בכעס במשקפיים מוסריים. היא מציינת עד כמה האדם שולט במעשיו ומסוגל לכוון אותם לטובה בכל מקרה ומקרה, ומשתמשת במושגים של רווח (שכר) והפסד.

מאזניים
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון