מהו כבוד?
בעמ' 110-115 בפרק נידונים מופָעים ומשמָעִים אחדים של מושג הכבוד במקרא ובספרות חז"ל. נתחיל דווקא בבירור המושגי ומתוכו נשוב להתבונן במקורות.
אנו מציעים להציג את שלושת המובנים של המושג בדרך של למידה מן הפרט אל הכלל. נציג שלוש קבוצות של ביטויים, ונבקש מהתלמידים להבחין במשמעות המשותפת של המושג "כבוד" בכל קבוצה. לחילופין (בכיתה חזקה), תוכלו להציג לתלמידים את כל תשעת הביטויים שלהלן, ולבקש מהתלמידים למיינם בכוחות עצמם לפי מובנים שונים "כבוד". (הביטויים מופיעים ברובם בפעילות בעמ' 115, ובמשחק באינטראקטיבי ביחידת לימוד זו.)
1
2
3
משחקי כבוד
תעודת כבוד
הפסיד בכבוד
כיבוד אב ואם
המקום השלישי המכובד
רצונו של אדם – כבודו.
כבוד השופט
כל הכבוד!
כבוד עצמי
אף שאפשר ודאי למיין את הביטויים בדרכים שונות, אנו מתייחסים כאן לגורמים שונים היוצרים את הכבוד, ולמשמעויותיו השונות במקצת בכל פעם. (ראו גם את ההסבר בעמ' 114 במסגרת.)
כבוד מתוקף תפקיד או מעמד (באנגלית: Respect)
כבוד בעקבות הישג אישי
(באנגלית: Honour)
כבוד לאדם באשר הוא אדם (באנגלית: Integrity)
הכרה בערכו ובחשיבותו החברתית של אדם
גילוי של הערכה והוקרה לאדם על הישגו (מלים נרדפות: יוקרה, תהילה)
יחס של אדיבות ודרך-ארץ כלפי כל אדם, יושׁרָה של האדם.
"כַּבֵּד אֶת אָבִיךְ וְאֶת אִמֶּךָ".
תְּעוּדַת כָּבוֹד (הוקרה) לספורטאי מצטיין.
למשל בביטוי "רְצוֹנוֹ של אָדָם – כְּבוֹדוֹ".
כבוד השופט
כל הכבוד!
כבוד עצמי
(אגב, אפשר להתייחס כאן לאנלוגיה שעושים חז"ל בין כבוד ההורים וכבוד המורים. ראו למשל בדברי הרמב"ם (הלכות תלמוד תורה, ה, א): "כשם שאדם מצווה בכבוד אביו ויראתו, כך הוא חייב בכבוד רבו ויראתו יתר מאביו. שאביו מביאו לחיי העולם הזה, ורבו שלמדו חכמה מביאו לחיי העולם הבא".)