המניח את הכד

פתיחת השיעור

בפתיחת השיעור נחלק את התלמידים לזוגות. כל זוג יקבל סיפור מקרה שיהיה עליו להמחיז. לאחר כל הצגה נדון עם התלמידים בשאלה - מי אחראי על הנזק? מי צריך לשלם?

הערה: חלק מהמקרים לקוחים ישירות מהמשנה וחלק מהמקרים נכתבו בהשראתה. 

מקרה 1:

דמות א': אשה עושה ספונג'ה

דמות ב': אשה הולכת לתומה ברחוב. 

המקרה: אשה שגרה בקומת קרקע עושה ספונג'ה ומוציאה את המים דרך חצר הדירה אל הרחוב בחוץ.

אשה שהולכת לתומה ומדברת בטלפון לא שמה לב, מחליקה על המים ושוברת את הרגל. 

הציגו גם את העימות ביניהן. מה כל אחת מהן תגיד להגנתה?

מקרה 2:

דמות א': נהג רכב ראשון בטור מכוניות

דמות ב': נהג רכב שני בטור מכוניות

המקרה: המכוניות מתקדמות לאיטן כשלפתע בולם הנהג הראשון. בעקבות כך נתקע בו הנהג השני ומקבל מכה חזקה בצוואר.

הציגו את העימות ביניהם. מה כל אחד יגיד להגנתו?

מקרה 3:

דמות א': איש ממהר לעבודה

דמות ב': איש ממהר להוציא את הילד מהגן

המקרה: שני האנשים רצים במהירות ומבלי לשים לב נתקעים זה בזה. 

הציגו את העימות ביניהם. מה כל אחד יגיד להגנתו?

מקרה 4:

דמות א': אשה עובדת בגינה הפרטית שלה

דמות ב': ילד משחק בפארק הציבורי הסמוך לביתה של האשה 

המקרה: אשה מבקעת עצים לאח המגניב שקנתה לא מזמן כדי לחמם את ביתה. מבלי לשים לב אחד משבבי העץ עף מעל הגדר ופוגע בעין של הילד המשחק בפארק. 

הציגו את העימות בין האשה לאביו של הילד. מה כל אחד יגיד להגנתו?

מקרה 5:

דמות א': פועל המעביר דירה

דמות ב': עובר אורח ברחוב

המקרה: הפועל עובד בהעברת הדירה והגיעה תורו של אגרטל יקר מזכוכית. האגרטל מחליק לפועל מהיד ונשבר על הקרקע באמצע הרחוב. כדי שבעלי הדירה לא ישימו לב הפועל ממהר להחביא את "הראיות" ומזיז את השברים הצידה. שכן שירד עם נעלי בית להוריד את הזבל נפצע מהשבבים. 

הציגו את העימות בין הדמויות. מה כל אחד יגיד להגנתו?

במהלך הדיון על המורה לנסות למקד את הדיון בשאלת האחריות. על מי האחריות? האם יש אחריות לצד אחד? לשני הצדדים? לאף אחד? מה אחריות זו גוררת?

המניח את הכד

משנה, מסכת בבא קמא, פרק ג

 

משנה א'

הַמַּנִּיחַ אֶת הַכַּד בִּרְשׁוּת הָרַבִּיםראו מושגים,

וּבָא אַחֵר וְנִתְקַל בָּהּ וּשְׁבָרָהּ - פָּטוּרא. ראו מושגים. ב. מי ששבר את הכד פטור מתשלום פיצוי לבעל הכד..

וְאִם הֻזַּק בָּהּא. ראו מושגים - נזק ב. אם אדם ניזוק מן הכד. למשל, מעד ונחבל,  בַּעַל הֶחָבִית חַיָּב בְּנִזְקוֹ.

נִשְׁבְּרָה כַּדּוֹ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים,

וְהֻחֲלַק אֶחָד בַּמַּיִם, אוֹ שֶׁלָּקָה בַּחֲרָסֶיהָנפצע מהחרסים של הכד שנשבר - חַיָּב.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר:

בְּמִתְכַּוֵּן - חַיָּבאם בעל הכד השאיר במכוון את החרסים או המים של הכד, יהיה חייב לפצות את מי שנפגע מהםבְּאֵינוֹ מִתְכַּוֵּן - פָּטוּראך אם לא ידע כלל שנשפכו המים או נשבר הכד, פטור מפיצוי.

 

משנה ב'

הַשּׁוֹפֵךְ מַיִם בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, וְהֻזַּק בָּהֶן אַחֵראדם אחר ניזוק מהמים

חַיָּב בְּנִזְקוֹ.

הַמַּצְנִיעַמחביא, מסתיר אֶת הַקּוֹץ וְאֶת הַזְּכוּכִית,

וְהַגּוֹדֵר אֶת גְּדֵרוֹ בַּקּוֹצִים,

וְגָדֵר שֶׁנָּפַל לִרְשׁוּת הָרַבִּים,

וְהֻזְּקוּ בָּהֶן אֲחֵרִים

חַיָּב בְּנִזְקָן.

 

משנה ג'

הַמּוֹצִיא אֶת תִּבְנוֹ וְאֶת קַשּׁוֹהתבן והקש שלו - גבעולים יבשים מעוכים או דחוסים לִרְשׁוּת הָרַבִּים לִזְבָלִיםלצורך דישון האדמה,

וְהֻזַּק בָּהֶן אַחֵר חַיָּב בְּנִזְקוֹ;

וְכָל הַקּוֹדֵם בָּהֶן זָכָהאם עבר אדם ברחוב ולקח לעצמו את הקש לצורך דישון, זכה.

רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר:

כָּל הַמְקַלְקְלִין בִּרְשׁוּת הָרַבִּיםכל מי שמוציאים לרשות הרבים דברים שעלולים להזיק, וְהִזִּיקוּ חַיָּבִין לְשַׁלֵּם;

וְכָל הַקּוֹדֵם בָּהֶן זָכָה.

הַהוֹפֵךְ אֶת הַגָּלָלצואת בקר בִּרְשׁוּת הָרַבִּים, וְהֻזַּק בָּהֶן אַחֵר

חַיָּב בְּנִזְקוֹ.

 

משנה ד'

שְׁנֵי קַדָּרִיןאנשים שמכינים כדי חרס שֶׁהָיוּ מְהַלְּכִין זֶה אַחַר זֶה,

וְנִתְקַל הָרִאשׁוֹן וְנָפַל, וְנִתְקַל הַשֵּׁנִי בָּרִאשׁוֹן

הָרִאשׁוֹן חַיָּב בְּנִזְקֵי הַשֵּׁנִיזה שהלך ראשון חייב לשלם למי שהלך אחריו, כי הוא אחראי לנפילתו..

 

משנה ה'

זֶה בָּא בְּחָבִיתוֹ, וְזֶה בָּא בְּקוֹרָתוֹאחד מחזיק קורת עץ ביד והשני חבית;

נִשְׁבְּרָה כַּדּוֹ שֶׁל זֶה בְּקוֹרָתוֹ שֶׁל זֶההכד נשבר בגלל הקורה פָּטוּר,

שֶׁלָּזֶה רְשׁוּת לְהַלֵּךְגם לבעל הקורה וגם לבעל החבית יש רשות ללכת באופן חופשי ברחוב וְלָזֶה רְשׁוּת לְהַלֵּךְ.

 

הָיָה בַּעַל הַקּוֹרָה רִאשׁוֹן, וּבַעַל הֶחָבִית אַחֲרוֹן;

נִשְׁבְּרָה הֶחָבִית בַּקּוֹרָה -

פָּטוּר בַּעַל הַקּוֹרָה;

וְאִם עָמַדאם הראשון נעצר בפתאומיות מהליכתו.  בַּעַל הַקּוֹרָה - חַיָּב;

וְאִם אָמַר לְבַעַל הֶחָבִית: עֲמֹד! -

פָּטוּר.

 

הָיָה בַּעַל הֶחָבִית רִאשׁוֹן, וּבַעַל הַקּוֹרָה אַחֲרוֹן;

נִשְׁבְּרָה הֶחָבִית בַּקּוֹרָה - חַיָּב;

וְאִם עָמַד בַּעַל הֶחָבִית - פָּטוּר;

וְאִם אָמַר לְבַעַל הַקּוֹרָה: עֲמֹד! -

חַיָּב.

וְכֵן זֶה בָּא בְּנֵרוֹ, וְזֶה בְּפִשְׁתָּנוֹאחד מחזיק נר והשני מחזיק בד מפשתן - מקרה כזה דומה למקרה שפורט כעת על מחזיק קורה ומחזיק חבית.

 

משנה ו'

שְׁנַיִם שֶׁהָיוּ מְהַלְּכִין בִּרְשׁוּת הָרַבִּים;

אֶחָד רָץ וְאֶחָד מְהַלֵּךְ, אוֹ שֶׁהָיוּ שְׁנֵיהֶם רָצִים,

וְהִזִּיקוּ זֶה אֶת זֶה

שְׁנֵיהֶם פְּטוּרִין.

 

משנה ז'

הַמְבַקֵּעַחוטב עצים בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד וְהִזִּיק בִּרְשׁוּת הָרַבִּים,

בִּרְשׁוּת הָרַבִּים וְהִזִּיק בִּרְשׁוּת הַיָּחִידשבבי העץ הזיקו לאדם אחר בתוך המרחב הפרטי שישב בו.,

בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד וְהִזִּיק בִּרְשׁוּת הַיָּחִיד אַחֵר - חַיָּב.

 

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון