פתיחת השיעור
נכתוב על הלוח את המובאה מסנהדרין, ונשאל מה פירוש "לקיים נפש אחת"? מתי אפשר לומר על החיים שהם "קיימים", שיש להם ערך?
נאסוף מספר תשובות (רצוי להעלותן בכתב על הלוח).
מכאן – כבכל פרק מפרקי הספר הוא נפתח בדילמה.
קישור לפרק בספר "להיות אדם": פרק 2 - ערך חיי אדם
דיון דילמה
נציג את הדילמה בספר הלימוד בעמ' 54.
דילמה זו מעלה בפנינו את השאלה: מהו "ערך החיים" ומהם 'חיים בעלי ערך'? מאיזה רגע הם כאלה, ומהם החיים שראוי להילחם עליהם?
הדילמה מעמתת זוג שהאמצעים העומדים לרשותו מוגבלים מאוד עם האופציה של אובדן כל רכושם עבור תינוק שטרם לא נולד. מתנגשים כאן בעיקר ערך חיי היילוד (מצד אחד) לעומת הערך או האינטרס של חיי ההורים, שייאלצו לשלם מחיר כבד מאוד כדי להביא חיים אלו לעולם (מצד שני).
דונו בדילמה לפי השלבים של דיון דילמה שהובאו בסוף המבוא (עמ' 16 בספר) – החל בזיהוי הערכים וכו' ועד לנקיטת עמדות שונות ומנומקות ביחס לדילמה. רצוי לסכם את שלבי הדיון באופן מסודר על הלוח לאור הדברים שיעלו בכיתה.