מדוע ספר התורה אינו מנוקד?
מהו ההסבר שמציג החיד"א לשאלה, מדוע ספר התורה אינו מנוקד?
נסו לחשוב על סיבה אחרת (למשל, סיבה היסטורית) לכך שספר התורה אינו מנוקד.
על פי דברי החיד"א, היעדר הניקוד בספר התורה הוא מכוון ואפילו הכרחי. העתיקו מהקטע את המשפט שמדגיש זאת:
לאור זאת, מדובר במצווה ממש ולא בהחלטה אישית או ברעיון מופשט.
עיינו בהלכה הבאה:
אסור לנקד ספר־תורה (דהיינו כגון קָמץ וּפַתַּח וכו'), או לרשום בו הטעמים (טעמי המקרא) וסופי הפסוקים.
(מתוך שלחן ערוך המקוצר, חלק יורה-דעה, סימן קס"ה, הִלכות כתיבת ספר תורה)
בהלכה זו לא ניתן הסבר וטעם למצווה זו. נסו להעלות בדעתכם הסבר למצווה זו: מדוע היום, כשספרי התורה המודפסים כבר מנוקדים על פי המסורת, ומאוד קשה לקרוא בספר התורה שעל קלף ללא סימני העזר, בכל זאת לא מנקדים אותו?
לאור דברי החיד"א, האם עדיף לדעתכם בבית הספר ללמוד תורה (ותנ"ך בכלל) מספר לא מנוקד? חשבו על היתרונות והחסרונות שבכך.
כיצד לדעתכם אפשר בזמן הלימוד להתגבר על החסרונות שציינתם?