מה זאת אהבה?

שאלות ומשימות אורייניות

נתחיל בקריאת תחילת המשנה.

אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל:

לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל 

כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים

נעמוד יחד עם התלמידים על ההשוואה שנראית תמוהה בתחילה. נזכר במשמעויות של יום הכיפורים – נשאל האם יום הכיפורים הוא "יום טוב"? באיזה מובן? נדגיש כי יום של סליחה וכפרה, יום קדוש ומלא הוד. נשאל כעת את התלמידים מה ידוע להם על ט"ו באב. סביר להניח שהם יגידו שמדובר ב"יום האהבה". נשאל מה לדעתם הקשר בין יום האהבה ליום הכיפורים? האם הם רואים קשר או זיקה בערכים בין שני ימים אלו. נזכור שאלה זו, אשר תחזור אלינו בסוף הלימוד.

נמשיך ללמוד את המשנה:

שֶׁבָּהֶן בְּנֵי יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאִין בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִיםבגדים לבנים שהושאלו מחברים,

שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ;

...בְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹתרוקדות בַּכְּרָמִים.

וּמָה הָיוּ אוֹמְרוֹת?

שָׂא נָא עֵינֶיךָ בָחוּר וּרְאֵה,

מָה אַתְּ בּוֹרֵר לָךְאיך אתה בוחר לך אשה?.

אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַנּוֹיאל תביט ביופי החיצוני,

תֵּן עֵינֶיךָ בַמִּשְׁפָּחָהשים לב למשפחה, לייחוס המשפחתי, לאופן החינוך והגידול של האשה, כלומר לפנימיות שלה.

שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיּפִי,אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל" (משלי ל"א, ל')

נשאל - מדוע לדעתכם שואלים בני ירושלים בגדים זה מזה? מדוע הם אינם לובשים את הבגדים שלהם?

אולי אפשר למצוא את התשובה בהמשך המשנה - מה מבקשות הנשים המחוללות מהבחורים? הן מבקשות שלא יסתכלו בחיצוניות שלהן.

נכוון את הדיון לכך שיש כאן מטרה ליצור שוויון (גם אם מדומה) בין כולם. כולם לבושים בצבע אחיד, הבגדים לא שייכים למי שלובש אותם והמסרים שמועברים שמים דגש על פנימיות במקום על דברים חיצוניים.

כעת, בשביל להדגים את מטרת המועד הזה נחלק את התלמידים לקבוצות. כל קבוצה תצטרך להכין מערכון קצר שידמה את מה שנעשה בט"ו באב. אלא שבמקום הכרמים בתקופת המשנה, על התלמידים לחשוב על סטינג מתאים לימינו. למשל - מסיבת טבע או מועדון בו נפגשים ומכירים. יהיה עליהם ליצור סצנה שבה שני אנשים "מתחילים" זה עם זה ומנסים ליצור קשר רומנטי ראשוני.

תיאטרון
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון