נקודות לדיון ולהעמקה
סיפור ט"ו באב מעלה בנו שאלות על טיבה של זוגיות בריאה ועל השאלה מהי אהבה ראויה?
נקרא כעת שלושה סיפורים המבטאים סוגים שונים של יחסים בין בני זוג. נחלק את הכיתה לשלשות. כל שלישיה תקבל סיפור אחר ותצטרך לענות על שאלות בעקבותיו. לאחר מכן יציגו התלמידים את הסיפור ואת מסקנותיהם בפני הכיתה.
סיפור 1: רחל ורבי עקיבא.
נקרא את הסיפור באתר "ספר האגדה", בו מופיעים גם פירושי מילים.
שאלות לדיון:
סיפור 2: מצא או מוצא.
לפני שנלמד את הסיפור עלינו להבין שני פסוקים עליהם מתבסס סיפור זה. שני הפסוקים מתארים יחס כלפי נשים. הפסוק הראשון: וּמוֹצֶא אֲנִי מַר מִמָּוֶת אֶת הָאִשָּׁה (קהלת ז', כ"ו). זהו פסוק אשר מתאר את האשה ואת הזוגיות כדבר רע, גרוע ממוות.
הפסוק השני: מָצָא אִשָּׁה מָצָא טוֹב וַיָּפֶק רָצוֹן מה'. (משלי כ"ב, כ"ב). פסוק זה מתאר את האידיליה שבזוגיות. מציאת אשה היא דבר טוב וגם רצון אלוהים.
שימו לב כי את שני הפסוקים אומר שלמה המלך. אחד בספר קהלת והשני בספר משלי.
על בסיס שני פסוקים אלו היה נהוג לשאול חתנים טריים שרק עתה התחתנו "מצא או מוצא", כלומר, האם אתה מרוצה מחיי הנישואין והזוגיות שלך? האם אתה מרגיש שיחד עם האשה לצדך אתה מוסיף טוב או רע לעולם?
כעת נקרא את הסיפור. כדאי מאוד לקרוא גם מעט מעבר ב"על הסיפור" באתר כדי להבינו יותר לעומק.
שאלות לדיון:
סיפור 3: הרבנית אסנת ברזני.
קראו את סיפור חייה של הרבנית אסנת ברזני באתר הספריה הלאומית.
על אסנת ברזני ראוי להרחיב בעתיד הרבה יותר, אך כעת נתמקד במודל הזוגיות המוצג לנו כאן.
שאלות לדיון:
כאמור, התלמידים יציגו את הסיפורים השונים ואת המסקנות מתוכם. ננסה יחד איתם לחשוב על דגם ראוי של זוגיות ואהבה שניתן להפיק מכל אחד מהסיפורים ולעומת זאת, את הקשיים שכל דגם חווה.
אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל:
לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִיםימים שמחים ומשמעותיים לְיִשְׂרָאֵל
כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָבט"ו באב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים,
שֶׁבָּהֶן בְּנֵי יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאִין בִּכְלֵי לָבָן שְׁאוּלִיםבגדים לבנים שהושאלו מחברים,
שֶׁלֹּא לְבַיֵּשׁ אֶת מִי שֶׁאֵין לוֹ;
...בְנוֹת יְרוּשָׁלַיִם יוֹצְאוֹת וְחוֹלוֹתרוקדות בַּכְּרָמִים.
וּמָה הָיוּ אוֹמְרוֹת?
שָׂא נָא עֵינֶיךָ בָחוּר וּרְאֵה,
מָה אַתְּ בּוֹרֵר לָךְאיך אתה בוחר לך אשה?.
אַל תִּתֵּן עֵינֶיךָ בַנּוֹיאל תביט ביופי החיצוני,
תֵּן עֵינֶיךָ בַמִּשְׁפָּחָהשים לב למשפחה, לייחוס המשפחתי, לאופן החינוך והגידול של האשה, כלומר לפנימיות שלה.
שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיּפִי,אִשָּׁה יִרְאַת ה' הִיא תִתְהַלָּל (משלי ל"א, ל')