להתקרב או להתרחק?

פתיחת השיעור

לפתיחת הנושא נבקש מהתלמידים לענות על דף העבודה העוסק בחבר/ה הטוב/ה שלי, ולאחר מכן נבקש לשמוע בכיתה את תשובותיהם.

  • נקרא את שתי המשניות ונקרין אותן על הלוח. נבאר את המילים הקשות המודגשות.
  • נסביר כי יהושע בן פרחיה היה נשיא הסנהדרין בתקופת בית המקדש השני, וניתאי הארבלי היה אב בית הדין, שזה מקביל לנשיא בית המשפט העליון בימינו.
  • נראה כי כל אחד מהם בחר עבורנו שלוש עצות שלדעתו הן הכי חשובות בעניין מציאת חברים.
  • נבקש מהתלמידים למלא את דף העבודה העוסק בהתאמת הסבר לציטוט מהמשנה, נעבור על המשימה לאחר סיומה.
  • נספר לתלמידים מה היה תפקידו של כל אחד מהחכמים:

יהושע בן פרחיה - נשיא הסנהדרין. תפקידו היה לייצג את העם מול שלטון זר, להיות ראש לתלמידי החכמים. יש לו תפקיד ממלכתי (כמו של נשיא המדינה היום).

ניתאי הארבלי - אב בית הדין. הוא עומד בראש בתי המשפט. ועבודתו עוסקת באנשים שבאים לבית המשפט כי סטו מדרך הישר.

  • נשאל את התלמידים, לאחר התבוננות בשתי עמודות העצות של כל אחד מהחכמים, איך העיסוק המקצועי של כל אחד מהחכמים היה יכול להשפיע על נקודת המבט שלו ביחס לבחירת האנשים שמקיפים אותנו.
  • נעבור על העצות ונראה כי בהחלט אפשר לראות כי עצותיו של ניתאי הארבלי העוסקות בהתרחקות מרוע כנראה באות מתוך נקודת מבטו בבית המשפט, וקירבתו לאנשים שעשו משהו רע. לעומתו יהושע בן פרחיה, שבעבודתו בא במגע עם תלמידי חכמים ואנשים ראויים אחרים, נותן עצות הבאות מתוך נקודת מבט אופטימית על בני האדם.

נברר בכיתה:

  • מה פירוש הביטוי "עשה לך רב"? אם אקח דף ואצייר לי רב עם זקן, וחליפה, עם ספר קודש ביד, האם "עשיתי לי רב"? איך עושים רב? (יש להתייחס הן לפועל "עשה" והן לדמות ה"רב")
  • נראה את התמונה ונשאל- האם עכשיו "עשינו רב"? אם נתלה תמונה כזו בבית, האם יש לנו רב כמאמר המשנה?
  • נשמע את תשובות התלמידים.
  • נבקש לשמוע מהתלמידים - מהו לדעתם "רב", נציע משמעויות רחבות יותר לדמות מלומדת ומסייעת, מעבר למושג השגור.
האם עכשיו עשינו רב? למה מתכוון יהושע בן פרחיה?
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון