להתקרב או להתרחק?

שאלות ומשימות אורייניות

נציג מקור נוסף שבא לבאר לנו את הנאמר:

"עשה לך רב כיצד? מלמד שיעשה לו את רבו קבע, וילמד ממנו מקרא, משנה, מדרש, הלכות ואגדות".

(אבות דרבי נתן)

למורה

המקור מאבות דרבי נתן מסביר את דברי המשנה: המילה “עשה” מורה על מעשה מגוון ומתמשך שכולל פעולות רבות: קשר קבוע, רציף וארוך עם הרב ולימוד מגוון שבימי קדם הצביע גם על רמת לימודים שהולכת ועולה.

לשיקולך האם להביא את המקור מאבות דרבי נתן המסביר את המשנה או להסביר את הדברים בעל-פה, בלשונך.

אם כך, המשנה ממליצה לנו להכיר אדם עם ידע עצום שאפשר ללמוד ממנו. נשאל - למה זה חשוב?

נסכם את תשובות הילדים ונאמר שכדאי שתהיה לנו דמות שאליה אנחנו רגילים לפנות, דמות שאנחנו מזדהים עימה ומרגישים שייכים לעולמה. עלינו לעשות לנו "רב" או "רבה" שיוכל לייעץ לנו בנושאים שונים, ידע לשמוע ללבנו, יבין לרגשותינו ויעזור לנו בזמנים הקשים, ונבקש לשמוע מהתלמידים למי הם פונים כשהם זקוקים לעזרה, מלבד כמובן להורים? למי יפנו במידה והם מתקשים בחומר לימודים כלשהו? למי יפנו בשאלה בעניין חברתי?

  •  נשאל את התלמידים האם הם מכירים בסביבתם אדם כזה? האם לדעתכם הכרחי שנעשה דוקא רב? האם עולה בדעתם אפשרות נוספת לדמות כזו?
  • נסביר שהמשנה מתכוונת שדמות של רב היא אישיות שיש לנו מה ללמוד ממנה, אבל דמות כזו שאנו נושאים אליה את עינינו (נדגיש שלא מדובר בהערצה כמו שמעריצים אדם מפורסם, אלא בהערכה עמוקה) לא חייבת להיות דוקא רב.

למורה

במידה ויש זמן ניתן להתייחס לסמיכות בין "עשה לך רב" לבין "קנה לך חבר". ניתן לשאול את התלמידים לדעתם - מה פשר הסמיכות? האם ניתן למצוא קשר בין שתי האמירות? אנו מציעים שתי נקודות מבט אפשריות:

  1. הקשר בין האמירות בא להדגיש כי על הרב להיות אדם שרואה אותנו בגובה העיניים, ולא מתנשא מעלינו, שיש ביננו קשרי חברות.
  2. הקשר בין האמירות בא להדגיש את ההבדל בינהן - יש חשיבות לקירבה לדמות מופת. אך יש גם חשיבות לא פחותה לקירבה לחבר אמת.

"וקנה לך חבר"

  • נשאל: למה המשנה משתמשת בלשון כל כך מוזרה - לקנות חבר?
  • נבקש מהתלמידים להצביע בסקרים "איזה חבר/ה ארצה?" ובסקר "אילו תכונות נחפש בחבר?" הסקרים מביאים לידי ביטוי כמה נושאים מהמשנה:
  1. התלמיד נאלץ לבחור את התכונות שחשובות בעיניו בחבר.
  2. מתוך התיעדוף התלמיד מבין כי בחברות אנו מחפשים דברים מהותיים הקשים להשגה, והם יקרים עשרת מונים יותר מדברים אחרים (כגון אמון, לעומת ספורטאי לדוגמה)

נסכם עם התלמידים כי הביטוי "וקנה לך חבר" משמעו השתדל מאוד לרכוש לך חבר טוב ונאמן, הידבק בו וקנה לך את אהבתו וידידותו. כלומר הכוונה היא שאנו צריכים לרכוש את אמונו וקירבתו של החבר. היא לא מובנת מאליה, ואנו צריכים להרוויח אותה במעשינו.

  • נבקש מהילדים דוגמאות להשקעה בחברות, ויתור למען חבר/ה ותשומת לב אליהם.
חברים
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון