שאלות ומשימות אורייניות
נציג מקור נוסף שבא לבאר לנו את הנאמר:
(אבות דרבי נתן)
למורה
המקור מאבות דרבי נתן מסביר את דברי המשנה: המילה “עשה” מורה על מעשה מגוון ומתמשך שכולל פעולות רבות: קשר קבוע, רציף וארוך עם הרב ולימוד מגוון שבימי קדם הצביע גם על רמת לימודים שהולכת ועולה.
לשיקולך האם להביא את המקור מאבות דרבי נתן המסביר את המשנה או להסביר את הדברים בעל-פה, בלשונך.
אם כך, המשנה ממליצה לנו להכיר אדם עם ידע עצום שאפשר ללמוד ממנו. נשאל - למה זה חשוב?
נסכם את תשובות הילדים ונאמר שכדאי שתהיה לנו דמות שאליה אנחנו רגילים לפנות, דמות שאנחנו מזדהים עימה ומרגישים שייכים לעולמה. עלינו לעשות לנו "רב" או "רבה" שיוכל לייעץ לנו בנושאים שונים, ידע לשמוע ללבנו, יבין לרגשותינו ויעזור לנו בזמנים הקשים, ונבקש לשמוע מהתלמידים למי הם פונים כשהם זקוקים לעזרה, מלבד כמובן להורים? למי יפנו במידה והם מתקשים בחומר לימודים כלשהו? למי יפנו בשאלה בעניין חברתי?
למורה
במידה ויש זמן ניתן להתייחס לסמיכות בין "עשה לך רב" לבין "קנה לך חבר". ניתן לשאול את התלמידים לדעתם - מה פשר הסמיכות? האם ניתן למצוא קשר בין שתי האמירות? אנו מציעים שתי נקודות מבט אפשריות:
"וקנה לך חבר"
נסכם עם התלמידים כי הביטוי "וקנה לך חבר" משמעו השתדל מאוד לרכוש לך חבר טוב ונאמן, הידבק בו וקנה לך את אהבתו וידידותו. כלומר הכוונה היא שאנו צריכים לרכוש את אמונו וקירבתו של החבר. היא לא מובנת מאליה, ואנו צריכים להרוויח אותה במעשינו.