פתיחת השיעור
נספר לתלמידים כי אנו עומדים לקרוא ביחד משפט אחד.
נבקש מהם לקרוא את המשפט בשקט, ולא לקרוא אותו בקול.
נקרין על הלוח את המשפט:
נבקש מכמה תלמידים לקרוא את המשפט בקול.
נשאל- באלו גווני קול ניתן לומר את המשפט?
האם האופן שבו נאמרות המילים משפיע עלינו, השומעים? מדוע?
נבקש ממספר תלמידים להדגים את אמירת המשפט, בכל פעם באופן שיגרום לשומעים תגובה שונה: לומר זאת כך שהשומעים יתנגדו ויתבצרו בעמדתם, לומר זאת באופן שיאפשר לשומעים להקשיב ולומר זאת באופן שישאיר את השומעים אדישים לנאמר.
באילו מקרים בחייכם כחברים לכיתה וכבנות ובני משפחה נמצאתם במצבים של חוסר הסכמה עם חברים/ מכרים/ משפחה?
נשאל- איך אתם מסבירים את היווצרות מצבים של מחלוקת וחוסר הסכמה? מדוע הם נוצרים?
נכתוב את המילה "מחלוקת" וסביבה את תשובות התלמידים.
נעמוד על כך כי בחיינו יתכנו מצבים שונים של חוסר הסכמה עם בני ובנות משפחה, עם חברות וחברים ועוד. לא יתכן שתמיד נגיע בקלות להסכמה או נסכים מלכתחילה. בני אדם הם שונים, טעמם, דעותיהם ורצונותיהם שונים. עם זאת, האופן בו אנחנו מתייחסים למחלוקת ולאנשים החולקים עלינו, היא שונה ומאפשרת המשך הקשר ואף שיתוף פעולה, אך התנהגותנו עלולה גם, לגרום להתפוררות הקשר ולהרס האפשרות לפעול יחד.
נוסיף ונספר, כי מחלוקות אינן נוגעות רק לחיים פרטיים, אלא הן יכולות להיות חלק מקהילות ואף עמים, החלוקים עם עמים אחרים או בינם לבין עצמם.
נבקש מהתלמידים להציע נושאים בהם חלוקה החברה הישראלית, ונכתוב תחת הכותרת "מחלוקות בישראל" את תשובותיהם.
מתוך נאומו האחרון של יצחק רבין ז"ל, דקות ספורות
לפני הירצחו
... העם בְּאמת רוֹצה בְּשׁלוֹם וּמתְנַגֵּד לאלימוּת.
אלימוּת היא כּרְסוּם יְסוֹד הַדֵּמוֹקְרַטְיָהמשטר 'שלטון העם' הישׂראלית.
ישׁ לְגַנּוֹתלשלול, למתוח ביקורת אוֹתה, לְהוֹקיעַלשלול באופן חריף ופומבי אוֹתה, לְבוֹדֵדכאירוע חריג, לא מקובל אוֹתה.
זוֹ לא דַּרְכָּה שׁל מְדינת ישׂראל.
יֵשׁ דּמוֹקרטיה, יְכוֹלוֹת להיוֹת מַחלוֹקוֹת, אך הַכרָעָה תהְיה בּבְחירוֹת דֵּמוֹקרטיוֹת ...
הַשָּׁלוֹם נוֹתֵן פֶּתַח לְכַלְכָּלָה וְחברָה מתְקַדֶּמֶת;
הַשּׁלוֹם הוּא בְּאמת לא רק בַּתְּפילוֹת. הוּא קוֹדם כּל בַּתְּפילוֹת, אבל הוּא שְׁאיפת העם הַיְּהוּדי.
שְׁאיפה אמיתית לְשלום ...
זה כָּרוּך בּקְשׁיים, גם בְּמַכְאוֹבים. אין דרך לְישראל בְּלי מכְאוֹבים.
עדיפה דרך הַשָּׁלוֹם מאשר דרך הַמּלְחָמָה ...