שאלות ומשימות אורייניות
נציג בפני התלמידים משפט אחד מבין משפטי הפתיחה של הנאום:
אלימוּת היא כּרְסוּם יְסוֹד הַדֵּמוֹקְרַטְיָה הישׂראלית
נוודא הבנה של המילים.
כדי להקל על ההבנה, נתעכב על הדימוי של כרסום היסודות – מה קורה לבית שמכרסמים את יסודותיו?
האם אתם מסכימים לקביעה כי אלימות היא מסוכנת לחברה? מדוע?
מהו שלטון דמוקרטי? מדוע הוא חשוב? מה הוא מאפשר לנו, האזרחים?
נעמוד בקצרה על יסודות השלטון הדמוקרטי ונכתוב אותם על הלוח:
להעשרה למורה - ר' הסבר על בחירות דמוקרטיות באתר גלים.
נחזור שוב לשאלה – אם אלו העקרונות של שלטון דמוקרטי, מדוע אלימות היא כרסום יסודותיו?
נבקש מהתלמידים להיזכר במחלוקת שנגעה להם ולחבריהם.
נבקש מהם לספר באלו דרכי פתרון ניסו לנקוט, אם בכלל.
נבדוק האם שימוש בכללי הדמוקרטיה יכול היה לסייע בפתרון.
נסכם ונסביר, כי תפיסת השלטון באלימות או מחאה אלימה, מנוגדת לרעיון הדמוקרטי לפיו רוב המצביעים, הם אלה שקובעים ונציגיהם הם אלה ששולטים. אם החלטות יקבעו באופן אלים, הרי שהבחירה הדמוקרטית הופכת לחסרת משמעות, וזכויות הרוב וכן זכויות המיעוט נתונות בסכנה מצד גורמים אלימים העלולים לפגוע בהם או להכריח אותם לפעול באופן המנוגד לאמונותיהם.