נקודות לדיון ולהעמקה
למרות פשטותו לכאורה של הציווי "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט, 18) מבחינה מילולית, הוא מעורר כאמור שאלות רבות, שאת חלקן חשוב להעלות בתהליך הלמידה. שאלות אלו נוגעות למשמעותו הערכית של הציווי ולאפשרות יישומו בחיים.
מוצע להקדים בלימוד היחידה, דיון בחלק מן הנקודות והשאלות שלהלן, או לחילופין – להעלות אותן כהעמקה נוספת בסיום היחידה, הכול - בהתאם לאפשרויות ולהרכב הכיתה.
תחילת השיעור
תחילה מומלץ לכתוב את המלים הללו בגדול על הלוח, ולבקש מהתלמידים להתייחס אליהן באופן חופשי, ולהעלות מחשבות, אסוציאציות, דוגמאות, שאלות וקשיים שהוא מעורר בעיניהם.
בשלב זה נבקש להתייחס לאמרתו של ר' עקיבא (אפשר גם להאזין לאחד הביצועים המוזיקליים המוצעים בדף היחידה.) מה משמעות דבריו? מה חשיבותם? האם התלמידים מסכימים עימם, ומדוע?
בהמשך אפשר להתייחס ביתר העמקה לפסוק. תחילה חשוב לשאול האם אפשר לצוות על אדם להרגיש אהבה לזולתו? מה הבעיה שבכך?
כמענה לכך אפשר להצביע על הצורה החריגה "ואהבת ל-" (במקום 'ואהבת את'), אשר עשויה לרמז כי אין מדובר רק ברגש אלא ביחס לזולת ודרך ההתנהגות אליו.
על רקע הארה זו אפשר לבקש מהתלמידים להציע מלים אחרות שניתן להציב במקום "ואהבת ל-", אשר מבטאות תוכן דומה, למשל: להתייחס בכבוד ובנימוס, לנהוג בחברוּת, לחלוק יחד (= לשתף), להעריך, לא לזלזל, להושיט יד לעזרה וכיו"ב.
מיהו "רֵעֲךָ" המוזכר בפסוק? האם מדובר רק בחבריך הקרובים או שאפשר לראות בכל אדם רֵעַ? מדוע? ראוי להרחיב בנקודה זו ולבקש מהתלמידים להציג ולנמק את עמדתם ולהביא דוגמאות שונות. (עניין זה נידון בדפי העבודה לתלמיד סביב יצירת האומנות של יזהר פטקין, "ואהבת".)
האומנם יכול אדם לאהוב את זולתו "כמוהו", באותה מידה? מה הקושי שבכך? כיצד בכל זאת אפשר להבין את כוונת הציווי?
"וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא י"ט, 18)
אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא:
זֶה כְּלָל חוק, עיקרוןגָּדוֹל חשוב, מרכזיבַּתּוֹרָה.