וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ

פעילות חוויה ויצירה 

"ואהבת לרעך כמוך" בזמר

מילות הפסוק ואפילו דברי ר' עקיבא זכו להלחנות ולביצועים מוזיקליים שונים בישראל ובעולם. אתם מוזמנים להאזין/לצפות ולהצטרף לשירה באחד הביצועים לדוגמא המובאים בסרטונים בדף היחידה.  

בהקשר זה מעניין לציין כי עם הקמת המדינה, בשנת 1948, הורחב השיר (ללחן העממי) והוקלט בידי מאיר לוקיץ, יליד פולין, שהיה אז בן 21, וכָּלַל בהמשך לדברי ר' עקיבא שני בתים נוספים בעלי תוכן ציוני. תוכלו לראות את השיר המורחב ולהאזין לו באתר זמרשת - זמר עברי מוקדם.

אָמַר מַנְהִיג הֶרְצְל: 'וְאִם תִּרְצוּ אֵין זוֹ אַגָּדָה', זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּצִיּוֹנוּת.

אָמַר גִבּוֹר יוֹסֵף: 'טוֹב לָמוּת בְּעַד אַרְצֵנוּ' – זֶה כְּלָל גָּדוֹל בַּהֲגָנָה.

שירה משותפת היא ביטוי של חיים בצוותא, חברוּת ורֵעוּת, והיא מהווה ציר מרכזי בתכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית לכיתה א'.

בסרטונים שבדף היחידה הבאנו גם שירים נוספים הקשורים ל"ואהבת לרעך כמוך".

לשירים ישראליים שונים הקשורים לערך זה ראו באתר זה בקישור "שיר של יום"

הַמְחָזָה

מומלץ לבקש מהתלמידים להביא ואפילו להמחיז בפני הכיתה סיפורים אישיים הנוגעים לאהבת הרֵעַ, ולמצבים שבהם ערך זה התנגש עם רצונות וצרכים אחרים. (מצבים מעין אלו מוצגים גם בחלק מן הפעילויות לתלמיד בדפי היחידה.)

אומנות

לאחר התרשמות מעבודות היצירה השונות סביב "ואהבת לרעך כמוך" המובאות ביחידה, מומלץ לבקש מן התלמידים להכין בזוגות – בחברותא – יצירות משלהם בנושא: לכתוב את המלים "ואהבת לרעך כמוך" ולעצב אותם באופן מיוחד (בצבע, בצורה, בציור, בהדבקה וכו'). בדרך זו יבטאו התלמידים את מחשבותיהם ותקוותיהם האישיות ביחס לפסוק.

את התוצרים השונים אפשר לתלות בכיתה כקולאז' משותף של כל העבודות.

קיר אהבה גרפיטי במנהטן, ניו-יורק. צילום: Renee Fisher
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון