דבר אל בני המצווה!

פתיחת השיעור

פעילות הפתיחה נועדה לאפשר לתלמידים לחוש בעצמם התמודדות עם הלבטים, ואת הקושי שבקבלת החלטות, תוך הדגשת המתח שבין מקומם בקבוצת השווים, ובין זהותם האישית.
נפתח בתרגיל המחייב הכרעה:

להקה פופולארית ואהובה על החבר'ה מקיימת הופעה חד-פעמית בחוף הים באחד מימי השבוע. ברור לכולם שההופעה תסתיים בשעה מאוחרת מאוד. למחרת ההופעה מתקיים יום לימודים רגיל. צריך לרכוש כרטיסים מראש, וגם לדאוג לסידורי הסעה לאירוע וחזרה.

נפנה את קדמת הכיתה ונכתוב על הלוח (למעלה) את השאלה הבאה:

האם אלך עם חבריי להופעה בחוף הים?

במקביל, נדביק שני שלטים, בשני צדי הלוח, ונצייר ביניהם קו שמהווה מעין 'ציר' עם שני קצוות בקו המקביל ללוח:

"אלך להופעה"---------------- "לא אלך להופעה".

במהלך הפעילות נשאל את התלמידים שאלות, אך במקום לענות – עליהם לעמוד במקום המתאים לדעתם על גבי הציר, בקדמת הכיתה.
התלמידים יצטרכו להכריע, בכל פעם מחדש, בהתאם לנתונים.
כעת, נבקש מהתלמידים לקום ולעמוד לצד הקיר שמשקף את הכרעתם לגבי השאלה הראשונית: האם ילכו או לא ילכו להופעה (רצוי שלא לאפשר אי השתתפות).

נבקש מנציגים בודדים משני צדי הציר (ואולי גם את מי שבחר לעמוד באמצע, ולא להכריע...) להסביר ולנמק את בחירתם. כך מומלץ לעשות לאורך כל המשחק, במיוחד כאשר נראה כי עניין מסוים גרם לתלמיד/ה לשנות את דעתם, או במקרה שמרבית התלמידים מתרכזים בנקודה אחת בציר ורק מספר בודד של תלמידים מאמצים דעה אחרת.

כך, נוסיף ונשאל, "האם זה משנה ש...?":

  • תכל'ס אני כבר לא ממש מתחבר/ת ללהקה הזו כמו פעם.
  • כל החברים שלי הולכים! גם הרבה מהכיתה...
  • בעוד חודש אותה להקה אמורה להופיע באולם האזורי, בשעות אחה"צ.
  • הוריי מתנגדים לכל עניין הנסיעה.
  • חבר/ה שלי התקשר/ה ואמרה שיש לה כרטיס בחינם בשבילי!
  • ההסעה התבטלה והחברים החליטו לנסוע בטרמפים ולא לספר להורים.
  • למחרת יש מבחן שמאוד חשוב לי להצליח בו.
  • ...

לאחר התרגיל, נשאל את התלמידים מי הרגיש בשלב כלשהו קושי להכריע, ומדוע?
מה היו השיקולים ו/או הערכים שלקחו בחשבון ואתגרו את קבלת ההחלטה?

נסכם ונאמר כי בגיל ההתבגרות אנו נתקלים פעמים רבות בדילמות אשר מחייבות אותנו להכריע ולהעדיף דרך אחת על פני השנייה. ניתן לבקש מהתלמידים לציין דילמות נוספות בהן נתקלו או בהן עלולים להיתקל בן או בת גילם. האם לדעתם ככל שמתבגרים יש יותר או פחות דילמות, ומדוע זה כך? מהם, לדעתם, המאפיינים של דילמות העולות בגיל זה – מה בדרך כלל עומד מול מה?

נכוון את התלמידים להבנה כי עם ההתבגרות גדל גם הצורך בבחירה ועצמאות, כאשר בד- בבד עולה הצורך בלקיחת אחריות. נסביר אפוא, כי מטרת התרגיל הייתה להתנסות בצורך לקבל החלטות, תוך הפנמת ההשלכות של כל בחירה ולקיחת אחריות על תוצאותיה האפשריות (למשל: אם אלך להופעה עם חבריי, אהנה ואזכה לחוויה משמעותית ומגבשת מחד, אך ישנו סיכוי גבוה שאכשל במבחן החשוב ו/או ארגיז את הוריי).

חשוב לציין, כי התרגיל המוצע כאן עושה שימוש פיזי בחלל הכיתה, ויש לפנות עבורו את קדמת הכיתה או לצאת החוצה לחלל המאפשר תנועה (יש בתנועה הפיזית ממד המעמיק את ההתמודדות עם הצורך להכריע). עם זאת, ניתן לבצע את אותו התרגיל ע"י הצבעה בכיתה או באמצעות שימוש בפלטפורמת סקרים ממוחשבת.

נקודת הכרעה
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון