ארץ חמדה טובה

פתיחת השיעור

איזו כיף שיש לנו כזו ארץ!

  • התלמידים יספרו על משהו שהם מאוד השתוקקו אליו, מאוד רצו אותו.
  • האם בסופו של דבר הפך הדבר שאליו השתוקקו לשלהם? כיצד?
  • נכתוב על הלוח את המשפט, "ארץ חמדה, טובה ורחבה". כיצד יכולה הארץ להיות דבר שאותו חומדים ואליו משתוקקים?
  • התלמידים יספרו על חוויה שהייתה להם, בה הם הרגישו שהארץ היא ארץ טובה, נחמדה, ושכיף להיות בה.

נספר על המקור שבו נעסוק, שבו נדונה השאלה לפני שנים רבות, כיצד יש להזכיר את הארץ בברכת המזון. נוסח הברכה שימש תזכורת חיה, מדי יום ביומו בכל ארוחה, ליהודים בכל רחבי העולם, לארץ ישראל.

אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה

תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף מ"ח, עמוד ב, ביחס לברכת המזון בסידור התפילה

 

תַּנָּאהכינוי תנא (שפירושו למסור בעל פה, ללמוד וללמד) מורה על חכם הנזכר במשנה או חי בתקופת המשנה. רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר:
כָּל שֶׁלּא אָמַר "אֶרֶץ חֶמְדָּהארץ אהובה, שחומדים אותה ומשתוקקים אליה. טוֹבָה וְרָחֲבָה"
בְּבִרְכַּת הָאָרֶץאמירת תודה על הארץ הטובה והאהובה שלנו. (הברכה נאמרת בסיום "ברכת המזון- ראו מושג),
וְ"מַלְכוּת בֵּית דָּוִד" בְּ'בּוֹנֶה יְרוּשָׁלַיִם'דוד המלך שכבש את ירושלים, בנה אותה והפך אותה לעיר הבירה.
לֹא יָצָא יְדֵי חוֹבָתוֹמצב בו אדם לא קיים את חובתו המינימלית בדבר מסוים שביצע.
נַחוּם הַזָּקֵן אוֹמֵר: צָרִיך שֶׁיִּזְכֹּר בָּהּ בְּרִיתשיזכור בה (בברכה) את הברית בין אלוהים ואברהם (בראשית יז ח-ט)
רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: צָרִיך שֶׁיִּזְכֹּר בָּהּ תּוֹרָהצריך לזכור את התורה שנתנה לנו חוקי התנהגות. (למשל עשרת הדברות).

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון