סיכום השיעור
וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו
וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה
וַיָּקָם קַיִן אֶל-הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ.
מילים מעטות אלו שבסיפור המקראי הציבו בפני הקורא שאלה לשונית, הגיונית ופרשנית: מה אמר קין להבל, ומדוע קם קין על אחיו והרגו? האם יש קשר בין שני הדברים?
הפסוקים כפשוטם (פשט) הותירו עניין זה בדרך פתוחה ועמומה, ובכך הזמינו את הקוראים בכל הזמנים להשלים את הפערים בכוחות עצמם. זה מקומו של המדרש, המשלים ומעמיק את הסיפור המקראי. חז"ל במדרש אכן טענו לקשר בין שתי השאלות, והסבירו כיצד הדברים שאמר קין להבל בשדה טומנים בחובם את המניע לרצח הנורא. כמו חז"ל, גם קוראים אחרים, בכל הזמנים, הציעו את המדרש האישי שלהם: ציירים, משוררים וכו'.
התשובות שניתנו במדרש חז"ל (ובמקורות האחרים) להסבר המניע לרצח הראשון, הן באותה נשימה גם ניסיון להסביר את הסיבות לאלימות בכל מקום וזמן, ובדבריהם משתקפת גם המציאות ההיסטורית שהעסיקה אותם (לדוגמה, מעמדה של ירושלים אחרי חורבן המקדש, והמאבק האידיאולוגי הבין-דתי על ירושלים). ניתנו שלושה הסברים:
נוסף על כך, כאמור, ראינו במדרשים נוספים, לא רק טקסטואליים (תמונה, שיר, סרט וכו'), הסברים והתייחסויות אחרות שניתן לראות בהם סוג של מדרש לפסוקים.
פעילות סיכום:
השלימו בטבלה (בעזרת מאגר התשובות) את ההסברים השונים לרצח הבל, על פי המקורות שלמדתם.
בראשית רבה
הילדים בריאיון ביוטיוב
התמונה
השיר
הסרט "קדמת עדן"
מאמרו של בנימין הוזמי