מקורות נוספים להעמקה
המשך המדרש: שתי תשובות נוספות להסבר הרצח
כאמור, ביחידה הצגנו את ההסבר הראשון של בעלי המדרש לפער שבסיפור המקראי. בהמשכו מציע המדרש שתי אפשרויות נוספות למה שאירע בין האחים לפני הרצח, ומכאן – לסיבות הרצח.
אנו מציעים לימוד זה כמעין פעילות אתגרית, משלימה, בכיתה או בחברותא, בתוספת השאלות המכוונות שלהלן.
לפתיחה או לסיכום המדרש, צפו בסרטון הבא, המסביר את שלוש האפשרויות שמביא המדרש, כולל את זו שכבר למדנו. אחר כך עיינו במדרש המלא.
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ דְּסִכְנִין [=מכפר בשם סכנין בגליל, אמר] בְּשֵׁם רַבִּי לֵוִי אָמַר:
שְׁנֵיהֶם נָטְלוּ אֶת הַקַּרְקָעוֹת, וּשְׁנֵיהֶן נָטְלוּ אֶת הַמִּטַּלְטַלִין.
וְעַל מָה הָיוּ מִדַּיְּנִין?
אֶלָּא זֶה אוֹמֵר בִּתְחוּמִי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִבְנֶה,
וְזֶה אוֹמֵר בִּתְחוּמִי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִבְנֶה,
שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה", וְאֵין 'שָׂדֶה' אֶלָּא בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, [כמו שנאמר] צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ" (מיכה ג',12).
וּמִתּוֹךְ כָּךְ, "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו [וַיַּהַרְגֵּהוּ]".
רַב הוּנָא:
תְּאוֹמָה יְתֵרָה [=בת נוספת] נוֹלְדָה עִם הֶבֶל.
זֶה [קין] אוֹמֵר אֲנִי נוֹטְלָהּ שֶׁאֲנִי בְּכוֹר,
וְזֶה [הבל] אוֹמֵר אֲנִי נוֹטְלָהּ שֶׁנּוֹלְדָה עִמִּי.
וּמִתּוֹךְ כָּךְ, "וַיָּקָם קַיִן...".
בראשית רבה, פרשה כב, סימן ז'
הסבר מושגים