פרשנות
הרצח הראשון
המקור שלפנינו הוא מדרש הלקוח מקובץ מדרשי אגדה על ספר בראשית בשם בראשית רבה. מדרשי-אגדה הם מדרשים המפרשים את הסיפור המקראי ומציעים השלמות פערים שונים בתוכו, ובד בבד הם גם מעלים שאלות רעיוניות, ערכיות וחינוכיות הרלוונטיות לסיפור ולימינו. המקור שלפנינו הוא דוגמה מובהקת למדרש-אגדה.
פסוקי התורה שעמדו לעיני החכמים הם מסיפור קין והבל בפרשת בראשית. כזכור, קין והבל הם אחים, בניהם של אדם וחווה. וכך מסופר:
ב ... וַיְהִי הֶבֶל רֹעֵה צֹאן, וְקַיִן הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה.
ג וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים, וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לַה' ד וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן. וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ ה וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה. וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד, וַיִּפְּלוּ פָּנָיו ו וַיֹּאמֶר ה' אֶל קָיִן: לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ? [...] ח וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ [...]
למעשה, לפי הסיפור המקראי, זה הרצח הראשון בהיסטוריה. ככזה – הוא בעל משמעות מיוחדת, מעין אב-טיפוס לרצח בין בני אדם בכלל. ראויה לתשומת לב העובדה שמדובר ברצח בין שני אחים, כלומר: מכאן ואילך, כל רצח כמוהו כרצח הראשון – רצח בין אחים, בניו וצאצאיו של אדם (בהקשר זה, המונח העברי "בני אדם", המדגיש את האב המשותף, הוא רב- משמעות).
כזכור, בהמשך הסיפור האל שואל את קין: "אֵי הֶבֶל אָחִיךָ?", וקין משיב לו בהתחמקות: "לֹא יָדַעְתִּי, הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?!". בתגובה אומר האל: "מֶה עָשִׂיתָ? קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה!". ביטויים אלו הפכו זה כבר למטבעות לשון בשפה העברית.
בהמשך הסיפור האל מעניש את קין בקללה: "כִּי תַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה, לֹא תֹסֵף תֵּת-כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד, תִּהְיֶה בָאָרֶץ". רק בסוף מקבל עליו קין את האשמה: "גָּדוֹל עֲוֺנִי מִנְּשֹׂא", והאל שם עליו אות להגנתו: "וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת, לְבִלְתִּי הַכּוֹת-אֹתוֹ כָּל-מֹצְאוֹ". הסיפור מסתיים ביציאתו של קין "מִלִּפְנֵי ה'" ובהתיישבותו בקדמת-עדן.