בינגו: מילון תרבות יהודית-ישראלית שלי ...
פעילות זו ניתן גם לשלב בפעילות קולות וזכרונות או לקיימה בנפרד.
שמש אסוציאציות
נפתח בשמש אסוציאציות רגילה בעקבות השאלה לתלמידים: מה זה אומר לדעתכם "תרבות יהודית-ישראלית"? למי או למה זה מתקשר אצלכם? התשובות יהיו בנות 1-3 מלים בלבד.
ניתן גם לפרק את הצירוף לשלוש מלים ולבקש פירוט/ דוגמאות/ אסוציאציות לכל מילה, ולפרט על הלוח.
במקביל, הביאו פתקים קטנים ריקים שהכנתם מראש, ובקשו בשקט מאחד התלמידים בקדמת הכיתה לכתוב כל מושג שאתם כותבים על הלוח בליווי הסבר קצר. (הערה: אם קיים חשש שהתלמיד המסייע יתקשה לתמצת את ההגדרה, אפשר לבקש ממנו לכתוב רק את המושגים)
הכניסו את כל הפתקים הכתובים לשקית.
לאחר מכן, כאשר הצטברו מלים ומושגים רבים על הלוח, אפשר למיין אותם (למשל: אישים, ארון הספרים היהודי, סמלים, מקומות, סיבות למה ללמוד וכו').
תוכלו להציג דברים משותפים או דברים שנויים במחלוקת העולים בפעילות.
הסבר המקצוע
בשלב זה נעצור להפסקת ביניים, כדי לנסות ולאפיין את תחום תרבות יהודית-ישראלית שיילמד בשיעורים אלו.
נשאל, לאור הדברים שהתלמידים העלו, מהו לדעתם מקצוע הלימוד תרבות יהודית-ישראלית. מה לומדים בו? מה מטרתו? (נחתור למשפטים המכלילים וקצת מפשטים את הדברים שהתלמידים הציגו.)
נוכל לנסח הסבר או הגדרה מתוך הדברים הללו. מומלץ לכתוב על הלוח ולתת לתלמידים להעתיק למחברת.
בהסבר המסכם שלכם חשוב שתתייחסו גם לדברי הפתיחה שלעיל ולדגשים שבפעילות הקודמת. לפניכם מספר משפטים מסכמים.
המשך לבינגו
לאחר שהצגתם בקצרה את מקצוע הלימוד "תרבות יהודית-ישראלית", נחזור לפעילות האסוציאציות שבה פתחנו.
בקשו מכל תלמיד לצייר טבלת בינגו במחברת (שלוש על שלוש משבצות, סה"כ תשע), ולכתוב בטבלה את תשעת המושגים אליהם הוא התחבר במיוחד (כל תלמיד חוקר ומתחבר למקצוע דרך עצמו וזהותו האישית, תוך שהוא מקשיב לאחרים ומרחיב את מעגל התייחסותו מתוך המפגש). לחילופין, צלמו להם טבלה כזו מוכנה מראש.
לאחר מכן שחקו בינגו עם התלמידים: הוציאו מהשקית פתק אחד בכל פעם ותנו לאחד התלמידים לקרא את ההגדרה. התלמידים יסמנו איקס בטבלה שלהם לפי הפתקים שנשלפו.
ניתן לשחק במספר גרסאות:
גרסה קלה: מהפתקים יקראו המושגים עצמם.
גרסה מורכבת: מהפתקים ייקראו ההגדרות למושגים, שהתלמידים יצטרכו לזהות בטרם יוכלו לסמן את התשובה בטבלה שלהם. (אם על הדפים נכתבו המושגים בלבד, את ההגדרות תוכל המורה או תלמיד שפותח את הפתקים להוסיף בעל פה).
למשל, דוגמאות "מהשטח" (המושג - ההסבר):
מי שמילא שורה מלאה לאורך, לרוחב או באלכסון זוכה בנקודה. מי שיצליח במהלך קריאת הפתקים למלא ראשון את כל הטבלה שלו, הוא המנצח. (העניקו פרס סמלי או חלקו ג'ירפת הצטיינות וכד'.)