כוחן של מילים ומחשבות, רעות וטובות

משימות ונקודות לדיון ולהעמקה

תיבת המלים הטובות

אחרי לימוד הסיפור והדיון במשמעויותיו נעבור מן השלילה אל החיוב, ונשאל – כיצד נוכל להגביר בחיינו ובחיי חברינו את מספרן ומשקלן של המלים הטובות. לפניכם הצעה אפשרית אחת, שכמותה ודאי תוכלו להציע עוד.

בכל אחד מהשיעורים (או הימים) הבאים נבקש מדי יום מהתלמידים (ונקדיש לכך דקות אחדות בסוף השיעור) שיכתבו למישהו בכיתה (לפחות אחד, רצוי יותר) 'מילה טובה' על מעשה שעשה, על התנהגות מיוחדת או מכל סיבה שהיא. נעודד את התלמידים לכתוב למגוון רחב של תלמידים, ולא רק לחבריהם הקרובים. לשם כך יהיה עליהם לשים לב יותר זה לזה, ולפתוח את לבם זה לזה.

  • יש לכתוב את הדברים כפנייה אישית לאותו תלמיד או לאותה תלמידה. למשל: "דני, ראיתי שאתה ... ואני מעריך זאת." "רותי, את כל כך ..., איזה כיף שאנחנו חברות." וכיו"ב, ולחתום את הפתק בשמו של הכותב/ת.
  • (נזכיר לתלמידים כי הכותב הוא המוען, והנמען הוא התלמיד שאליו הדברים מכוונים.)
  • הפתקים יצטברו משיעור לשיעור. למטרה זו נכין קופסה מעוצבת ויפה (אפשר לבקש מתלמידים לקשטה) שנביא עמנו בכל שיעור עד לסיום הנושא.
  • נדאג להציץ בפתקים מדי פעם כדי לוודא שנכתבו פתקים לכולם. אם נזהה תלמידים שלא נכתבו להם (די) פתקים, נבקש בדיסקרטיות מתלמידים לכתוב להם, וכן נכתוב להם בעצמנו.
  • כמובן, חשוב שתהיה גם לנו 'מילה טובה' כתובה לכל אחד מתלמידי הכיתה. (אפשר לבקש גם ממורים אחרים שנכנסים לכיתה באותו משך-זמן להשתתף בפעילות.)
  • בשיעור הסיום של הנושא נפתח את הקופסה ונחלק את פתקי 'המלים הטובות' לכל תלמיד/ה. נשבח את כלל התלמידים ונעודד אותם להמשיך לומר 'מלים טובות' זה לזה גם בלי פעילות מוסדרת כזו.
  • וראו בסיכום פעילות יצירתית נוספת.

בשעה שהתלמידים כותבים את הפתקים בכל פעם אנו ממליצים לכם להשמיע את השירים המוצעים ביחידת לימוד זו (ראו בדף היחידה) אשר מספקים השראה מיטבית לפעילות.

מומלץ להקרין את הסרטון הבא:

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון