אל נורא עלילה - מערך למורה

פרשנות הטקסט

עתה נקרא את מילות הפיוט ונפרש אותו. 

ניתן לבחור כמה בתים, לקרוא אותם בקול ולפרש את המילים הקשות.

נדגיש את הנושאים המרכזיים בפיוט. אם יש זמן, כדאי להציג טעימות מהאמצעים הספרותיים בפיוט.

הפיוט "אל נורא עלילה" נאמר לפני תפילת נעילה, כאשר בתחילת התפילה פותחים את שערי ההיכל (ארון הקודש) בבית הכנסת. הפיוט נאמר באחד הרגעים הדרמטיים לקראת סיומו של יום הכיפורים, עם פתיחתה של תפילת הנעילה החותמת את יום הדין. 

הפיוט בנוי מ"מדריך" (קטע הפתיחה לפני השיר, פזמון) ושמונה מחרוזות (בתים). בפיוט מתוארת תפילת נעילה ומופיעות בקשות לאלוקים במעגל האישי ובמעגל הלאומי. הפיוט מסתיים בברכות אישיות ובברכת גאולה לכל עם ישראל. ברכה זאת מתאימה לברכה הנאמרת לאחר תקיעת השופר: "בשנה הבאה בירושלים הבנויה".

אֵל נוֹרָא עֲלִילָה אֵל נוֹרָא עֲלִילָה     הַמְצִיא לָנוּ מְחִילָה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה

פתיחת הפיוט משמשת כעין אקספוזיציה (הֶצֵּג) לפיוט כולו: מופיעים בה הרעיון המרכזי, הדמויות המרכזיות, האווירה וכו'. המדריך גם נותן את החרוז הקבוע שיופיע לאורך כל הפיוט (Xלָה). בפיוט עצמו ישנם שני סוגי חרוזים: חרוז קבוע בסוף כל מחרוזת וחרוז משתנה ממחרוזת למחרוזת.

ב"מדריך" של הפיוט "אֵל נוֹרָא עֲלִילָה" מופיעות הדמויות המרכזיות: הקב"ה ועם ישראל. במדריך מופיע הנמען: אלהים, שאליו פונה עם ישראל בבקשת סליחה: "הַמְצִיא לָנוּ מְחִילָה". האל מופיע בתיאור מיוחד במדריך: "אֵל נוֹרָא עֲלִילָה". מעשי האל מעוררים פחד של יראת כבוד.

הרעיונות המרכזיים על פי המחרוזות (הבתים)

מס' המחרוזות מילות הבית הרעיונות המרכזיים זמן
א'

מְתֵי מִסְפָּר קְרוּאִים לְךָ      עַיִן נוֹשְׂאִים

וּמְסַלְּדִים בְּחִילָה        בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה
הפייטן מתאר את המתפללים: מעטים הפונים לה' מתוך כבוד, חשים פחד ויראה בעמידתם מולו. הווה
ב'

שׁוֹפְכִים לְךָ נַפְשָׁם    מְחֵה פִּשְׁעָם וְכַחְשַׁם

וְהַמְצִיאֵם מְחִילָה    בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה
המשך התיאור: המתפללים מרבים בתפילה, מתוודים ומבקשים שה' ימחוק עוונותיהם וימחל על מעשיהם הרעים. הווה
ג'

הֱיֵה לָהֶם לְסִתְרָה      וְהַצִּילֵם מִמְּאֵרָה

וְחָתְמֵם לְהוֹד וּלְגִילָה    בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה

בקשה על המתפללים שה' יעניק להם שמירה וחסות ויציל אותם מקללות. בנוסף, בקשה שה' יחתום אותם לטובה. עתיד
ד'

זְכֹר צִדְקַת אֲבִיהֶם    וְחַדֵּשׁ אֶת יְמֵיהֶם

כְּקֶדֶם וּתְחִלָּה     בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה
פנייה לה' שיזכור את צדקת אברהם אבינו והיא תעמוד לנו לזכות ולסנגוריה. בנוסף, בקשה שה' יחדש ימינו כבעבר – יחזיר אותנו למעמדנו הקודם. עבר ועתיד
ה'

חוֹן אוֹתָם וְרַחֵם       וְכָל לוֹחֵץ וְלוֹחֵם

עֲשֵׂה בָּהֶם פְּלִילָה     בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה
בקשת חנינה ורחמים מצד אחד ומצד שני, נקמה וענישת כל האויבים המצרים ומציקים ונלחמים בעם ישראל המצויים תחת שלטונם הזר (בגלות). עתיד
ו'

קְרָא נָּא שְׁנַת רָצוֹן    וְהָשֵׁב שְׁאַר הַצֹּאן

לְאָהֳלִיבָה וְאָהֳלָה       בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה
בקשה לגאולה עתידית, וקיבוץ שארית העם מהגלות לארץ ישראל. עתיד
ז'

תִּזְכּוּ לְשָׁנִים רַבּוֹת     הַבָּנִים וְהָאָבוֹת

בְּדִיצָה וּבְצָהֳלָה       בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה
פנייה למתפללים. הדובר מברך גם את האבות וגם את הבנים הצעירים יותר באריכות ימים ובשמחה רבה. עתיד
ח'

מִיכָאֵל שַׂר יִשְׂרָאֵל    אֵלִיָּהוּ וְגַבְרִיאֵל

בַּשְּׂרוּ נָא הַגְּאֻלָּה      בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה
פנייה אל המלאכים השומרים, המגֵנים ומלווים את עם ישראל, שיבשרו בקרוב את בואה של הגאולה. עתיד

(איילת בן זקן, צוות לב לדעת, מתוך אתר לב לדעת)

תפילת נעילה מופיעה בפיוט "אל נורא עלילה" בתיאורים שונים:

א. תפילה מתוך רגש, גילוי פנימי, וידוי, שפיכת דמעות. נאמר בפיוט: "שׁוֹפְכִים לְךָ נַפְשָׁם". יש לפנינו שיבוץ מתפילת חנה (שמואל א' א, טו): "וָאֶשְׁפֹּךְ אֶת נַפְשִׁי לִפְנֵי ה'". כמו כן, יש בתיאור זה גם תמונה לשונית ומטפורה.

ב. תפילה מתוך כבוד והערכה: "לְךָ עַיִן נוֹשְׂאִים". תיאור זה מבוסס על השיבוץ המקראי בתהלים קכג, א: "אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי". בהמשך הפסוק בתהלים מתוארים רגשי הכבוד והערכה לאלוקים מתוך כניעה: "הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲ‍דוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל ה' אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ. חָנֵּנוּ ה' חָנֵּנוּ."

ג. תפילה מתוך פחד ויראת כבוד: "וּמְסַלְּדִים בְּחִילָה". יש לפנינו שיבוץ מקראי מספר איוב ו, י: "וַאֲסַלְּדָה בְחִילָה". ישנה רתיעה לאחור או רעד מתוך פחד במהלך התפילה. מְסַלְּדִים – נרתעים לאחור; בְּחִילָה – בפחד.

העיצוב הספרותי של הפיוט כולל מגוון עשיר של אמצעים ספרותיים: 

א. שיבוצים – קטעי פסוקים מהתנ"ך השזורים בתוך בתי הפיוט. 

ב. חזרה על מילה או כמה מילים בצורה מדויקת באותו מיקום ביצירה. המילים חוזרות בקביעות במקומות קבועים בטורים או במחרוזות. מילות הקבע בדרך כלל משמשות מילות מפתח, המביעות מושג חשוב ביצירה. בפיוט שלפנינו המילים "בשעת הנעילה" משמשות כמילות קבע המדגישות את הנושא מרכזי ביצירה.

ג. כינויים – עם ישראל מופיע באמצעות מספר כינויים: "מְתֵי מִסְפָּר" (על פי תהלים קה יב), ו"שְׁאַר הַצֹּאן".

ד. מטפורות – צֹאן – עם ישראל, לשפוך את הנפש, ולשאת עיניים.

ה. ניגודים – ברכות וקללות, יסודות חיוביים ושליליים בפיוט.

ו. מוטיבים:

    1. מוטיב הסליחה: "הַמְצִיא לָנוּ מְחִילָה", "מְחֵה פִּשְׁעָם וְכַחְשַׁם וְהַמְצִיאֵם מְחִילָה".

    2. מוטיב השמחה: "וְחָתְמֵם לְהוֹד וּלְגִילָה", "תִּזְכּוּ לְשָׁנִים רַבּוֹת הַבָּנִים וְהָאָבוֹת בְּדִיצָה וּבְצָהֳלָה".

    3. מוטיב הגאולה:"קְרָא נָּא שְׁנַת רָצוֹן וְהָשֵׁב שְׁאַר הַצֹּאן לְאָהֳלִיבָה וְאָהֳלָה", "מִיכָאֵל שַׂר יִשְׂרָאֵל אֵלִיָּהוּ וְגַבְרִיאֵל בַּשְּׂרוּ נָא הַגְּאֻלָּה."

ז. צימוד שונה אות – לוחץ לוחם.

(על פי רחל ארז, אל נורא עלילה, אתר דעת)

אֵל נוֹרָא עֲלִילָה אֵל נוֹרָא עֲלִילָה
הַמְצִיא לָנוּ מְחִילָה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה


מְתֵי מִסְפָּר קְרוּאִים לְךָ עַיִן נוֹשְׂאִים
וּמְסַלְּדִים בְּחִילָה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה


שׁוֹפְכִים לְךָ נַפְשָׁם מְחֵה פִּשְׁעָם וְכַחְשַׁם
וְהַמְצִיאֵם מְחִילָה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה


הֱיֵה לָהֶם לְסִתְרָה וְהַצִּילֵם מִמְּאֵרָה
וְחָתְמֵם לְהוֹד וּלְגִילָה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה


חוֹן אוֹתָם וְרַחֵם וְכָל לוֹחֵץ וְלוֹחֵם
עֲשֵׂה בָּהֶם פְּלִילָה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה


זְכֹר צִדְקַת אֲבִיהֶם וְחַדֵּשׁ אֶת יְמֵיהֶם
כְּקֶדֶם וּתְחִלָּה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה


קְרָא נָּא שְׁנַת רָצוֹן וְהָשֵׁב שְׁאַר הַצֹּאן
לְאָהֳלִיבָה וְאָהֳלָה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה


תִּזְכּוּ לְשָׁנִים רַבּוֹת הַבָּנִים וְהָאָבוֹת
בְּדִיצָה וּבְצָהֳלָה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה


מִיכָאֵל שַׂר יִשְׂרָאֵל אֵלִיָּהוּ וְגַבְרִיאֵל
בַּשְּׂרוּ נָא הַגְּאֻלָּה בִּשְׁעַת הַנְּעִילָה

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון