בן אדם עלה

פתיחת השיעור

האזינו לשיר.

חלקו לתלמידים דף ובו המילים של השיר (בסוף המערך מופיע השיר מוכן להדפסה).

נאזין לפיוט בביצוע בני לנדאו בלחן אביגיל עמר עוזיאל

הקריאו לתמידים את השיר ועִברו אִתם על מילים שדורשות הבנה.

תחילה נלמד לשיר, ובהמשך נתעמק במילים.

נאזין שוב לביצוע של בני לנדאו ומקהלת ישל"צ בלחן אביגיל עמר עוזיאל. 

אפשר לבקש מהתלמידים שיצטרפו לשירה בקול עדין או בזמזום, תוך כדי הקשבה לשירה.

עתה נלמד את הלחן של כל שורה כיחידה מוזיקלית. שירו כל חלק בפני עצמו, ובקשו מהתלמידים לחזור אחריכם.

[אנו ממליצים לכם להאזין ולהתאמן בבית, ובכיתה שירו בקולכם על פי החלוקה המוצעת] 

*במקרה הצורך ניתן להיעזר בכיתה בנגן.

נלמד על החלק הראשון:

1

בן אדם, עלה למעלה עלה

2

עלה למעלה עלה, בן אדם

3

עלה למעלה עלה

1,2,3

(כל החלק הראשון ברצף)

נלמד על החלק השני:

3

כי כוח עז לך, יש לך כנפי רוח

4

יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים

3

אל תכחש בם, פן יכחשו בך

4,5

דרוש אותם, דרוש בן אדם וימצאו לך מיד 

3,4,3,4,5

(חלק שני ברצף)

דיון:

לאחר לימוד הפיוט נערוך דיון כדי לחבר את התלמידים לשיר (מילים ומנגינה), להבין מה הנושא שלו, ולבאר את החלקים בו שהתלמידים עשויים להתקשות בהם. 

שאלות לדיון:

  • איך הרגשתם כששמעתם ושרתם את השיר? 
  • איזו תחושה המנגינה יוצרת בכם? (לתת מילים מכוונות: עצב, שמחה, התרוממות רוח וכו')
  • האם הלחן מתאים לדעתכם למילים?
  • אילו מילים "תפסו" אתכם?
  • מה לדעתכם הכוונה בביטוי "כנפי רוח"?
  • מי יודע מה פירוש המילה "לכחש" או "להכחיש"?
  • מה לדעתכם הכוונה בשורות: 

אל תכחש בם 

פן יכחשו לך.

(אם יש צורך – להסביר שוב את המילה "לכחש"/"להכחיש").

  • על מה בעצם השיר מדבר?

בן אדם עלה

מילים: ע"פ הרב קוק

בֶּן אָדָם,
עֲלֵה לְמַעְלָה, עֲלֵה.
עֲלֵה לְמַעְלָה, עֲלֵה, בֶּן אָדָם.
עֲלֵה לְמַעְלָה, עֲלֵה.
כִּי כֹּחַ עַז לְךָ,
יֵשׁ לְךָ כַּנְפֵי רוּחַ( X2),
כַּנְפֵי נְשָׁרִים אַבִּירִים.
אַל תְּכַחֵשׁ בָּם,
פֶּן יְכַחֲשׁוּ לְךָ.
דְּרוֹשׁ אוֹתָם – דְּרוֹשׁ, בֶּן אָדָם,
וְיִמָּצְאוּ לְךָ מִיָּד.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון