בן אדם עלה

על הטקסט המלא:

הטקסט המקורי שממנו נערך הטקסט של השיר פונה לאדם באשר הוא וקורא לו לראות את יופי העולם סביבו. אין מדובר רק ביופי הפיזי, אלא גם ביופי הרוחני, שמעבר לדברים.

הוא מפנה את תשומת לב הקורא לכך שגם בתוכו יש שני חלקים: החלק של החומר – הגוף, והחלק של הרוח, שרואה את הדברים שמעבר לגוף.

הטקסט קורא לאדם להיות אחראי על חייו; לא לחיות אותם בסתמיות וכעומד מן הצד, אלא להסתכל פנימה ולראות מה הכוחות שלו, הרגשות, המניעים והרצונות, ולפעול באמצעותם לשם יצירת חיים מלאי עוצמה ומשמעות. 

במקביל הוא קורא לאדם להסתכל החוצה ולראות את הדורות שלפניו, שאותם הוא ממשיך, את הסביבה שבה הוא חי, את אנשי הרוח של העם שאליו הוא שייך, את היופי והעומק של העולם סביבו בכל הרבדים שלו.

הטקסט קורא לראות את היופי בעולם, את הכוחות שבו שנותנים גם לנו כוח, את היופי בתוכנו והכוחות שבנו – ולעשות בהם שימוש.

השיר קורא לכל אדם: יש לך כנפיים שאתה יכול לעוף אִתן, לפעול אִתן. אל תתעלם מהן. כי אם תתעלם מהן, תאבד את הכוחות האלה. הדבר תלוי בך, והאחריות שלך היא לראות את הכוחות העצומים שיש לך ולעשות בהם שימוש. 

אם רק תרצה.

על השיר הערוך והמולחן:

השיר נערך והולחן בידי אביגיל עמר. בשנת 2015 עובד השיר והוקלט מחדש בידי ביני לנדאו בפרויקט לזכר שמונת התלמידים שנרצחו בפיגוע בעת שהותם ב"ישיבת רושלים לצעירים" שלצד "ישיבת מרכז הרב", שאותה ייסד הרב אברהם יצחק הכהן קוק בירושלים. העיבוד והביצוע החדשים הפכו את השיר לפופולרי מאוד. השיר מתחיל בפנייה אל המאזין: ״בן אדם, עלה למעלה עלה״. השורה חוזרת שוב ושוב בליווי הלחן ומפצירה בבן האדם לעלות. 

החלק השני מתחיל בקפיצה מוזיקלית שנותנת תחושה של תנופה, של תעופה.

הוא מתאר את היכולת של האדם לעלות, שבעטייה השיר מזרז אותו לעשות כן: הכוחות המופלאים שיש לבן האדם (לך, למי שמאזין עכשיו לשיר). יש לך כוח עז וכנפי רוח – שהם ממש כנפי נשרים אבירים.

כאן מגיע המפתח למציאת הכוחות האלה. אל תגיד: "אין לי כוח, אני לא יכול. מה אני?" מה פתאום! אסור לך להכחיש אותם. כי אז הם יחזרו להיות נחבאים. כדי שהכוחות האלה יפעלו, יש לך תפקיד. אתה צריך לגלות אותם, למצוא אותם בעצמך, לבקש אותם מעצמך. אבל אל תדאג – ברגע שרק תרצה, הם יימצאו לך מיד. אם רק תרצה.

השיר פונה לאדם באשר הוא, אמנם בעברית יפה, אך ברורה ופשוטה. והלחן תומך במילים ןנותן לנו את תחושת התרוממות הרוח.

הטקסט מתאים באופן מופלא לתקופה זו של חיי התלמידים: זמן של לקיחת אחריות, זמן של מציאת הכוחות הפנימיים והיכרות אִתם, הוצאה שלהם מן הכוח את הפועל. זמן שבה הרוח מתחילה להתגלות מעבר לחיי החומר. זמן שיכול להיות מלא תקווה אל העתיד. זמן של אחריות על החיים.

ואם מסתכלים על הטקסט המקורי נראה שיש בתנועה הזו גם חיבור לסביבה, לחברה, לדורות הקודמים ולהגות של אנשי הרוח שסביבנו ולעולם כולו. זהו מסר אישי, חברתי, לאומי וכלל אנושי. 

על מפגש הלחן והמילים:

העיבוד והביצוע לשיר הם בעלי אופי דינמי שהולך ומתפתח, החל מהפנייה לאדם לעלות, פנייה שקטה יחסית ומופנמת, כמי שפונה אל חבר בבקשה, ואז מקבל הלחן תנופה בתיאור של כוחות האדם, כשגם הלחן וגם הביצוע הופכים להיות דינמיים ופתוחים יותר, ומקבלים בהמשך חיזוק מהצטרפות קולות נוספים (של זמן נוסף או של המקהלה – בכל ביצוע יש עיבוד שונה). 

הצטרפות הקולות נותנת ממד נוסף – זה לא רק אתה, בן אדם בודד שיש לך כוח, אלא כולנו, החברה האנושית בכללותה, ניחנו בכןח הזה ומפצירים בך למצוא את הכוחות האלה לעצמך, ולתרום אותם יחד אתנו לכלל החברה.

משימת האזנה

מבנה הלחן:

  • לחן השיר מורכב משני חלקים. החלק הראשון הולך ועולה ויוצר תחושת מתח הנבנית לאט. 
  • בחלק השני יש קפיצה אנרגטית (בשל מרווח הצלילים הגדול) ופתיחה של הלחן, היוצרים תחושה של אנרגיה פורצת, וזאת בהתאמה למילים. הלחן חוזר פעמיים, ובפעם השנייה סיומו שונה ומוביל לאווירת רגיעה.
  • הקטע הטקסטואלי מופיע כיחידה אחת, אך בלחן יש מבנה של שני חלקים.

מערך שיעור

רגע לפני...

הכנה מקדימה:

מומלץ לפנות כחודש לפני השיעור לתלמידים שידוע לכם שהם מנגנים, וכן למנהל מקהלה או להרכב מוזיקלי אחר הפועל בבית הספר בבקשה ללמוד את השיר ואת הליווי שלו. כך שכאשר יגיע השיעור עצמו יהיו בכיתה כמה "שחקני חיזוק" שיוכלו לשיר, ללוות ולהצטרף לשירה בקלות. 

בקישור זה תוכלו למצוא כלי עזר לנגינה ולשירה בכמה קולות מקהלה.

מומלץ לשלוח לתלמידים קישור לביצוע של השיר כשבועיים לפני השיעור. ככל שישמעו אותו יותר לפני השיעור, כך יהיה להם קל יותר לקלוט אותו בשיעור עצמו.צרפו אתגר לקישור: למצוא ביצועים נוספים יפים ברשת. צרפו "טיזר": השיר מיועד לא רק לבני אדם אלא גם לבנות אדם (ישנם ביצועים ששינו בהם את המילים כך שיפנו לבנות). צרפו הנחיה למצוא ביצועים כאלה. 

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון