מִי אֲנִי, וּמָה שְׁמִי? - מדריך למורה

שאלות לדיון והעמקה

רכיבי תרבות יהודיים בחיינו

נעורר חשיבה ודיון סביב השאלה אילו היבטים בחיים שלנו קשורים לתרבות יהודית, ואילו הם חלק מתרבות כלל עולמית.

נלחץ על צנצנת המילים ונחשוב ביחס לכל פתק שעולה: האם בחיים שלנו - הוא קשור יותר לתרבות יהודית או לתרבות אוניברסלית? התשובות כמובן מורכבות, וכל מאפיין בפתקים מכיל צדדים לכאן ולכאן.

בסיום, אפשר לשאול את התלמידים האם יש להם "פתק" נוסף להוסיף לצנצנת.

אפשר לערוך את הפעילות בקבוצות. נכתוב את המאפיינים שב"צנצנת המילים" על גבי פתקים וניתן לכל קבוצה לדון סביב שלושה מאפיינים בלבד. בסיום - נאסוף את הקבוצות לדיון מסכם.

המשחק מופיע גם בדף היחידה לתלמידים.

למורה - הפעילות מובילה לחשיבה ולדיון על השאלות הבאות:

  • מה מייחד אותנו כיהודים? (יש להבחין גם בין מרכיבי זהות יהודיים וישראליים, אבל לא ניתן להרחיב בכך במסגרת שיעור זה שעוסק בעיקר בשאלת היחס לתרבות הכללית.)
  • האם אנחנו מושפעים מתרבויות אחרות? אילו?
  • באילו תחומים אנחנו פתוחים להשפעה? 
  • מה טוב ומה בעייתי בהשפעה התרבותית העולמית?
  • עד כמה כדאי שנשמור על התרבות הייחודית שלנו? ובאילו תחומים במיוחד?
  • מה נדרש מאיתנו כדי להצליח לשמור על ייחודיות מול התרבות הכללית?

הצעה לפעילות דיבייט: 

ערכו פעילות דיבייט בנושא: עד כמה אפשר וראוי בימינו להישאר נאמנים לתרבות היהודית, ערכיה ומאפייניה?
לפניכם פעילות דיבייט בנושא.

חלקו את התלמידים לקבוצות, ובקשו מהם לחשוב על נימוקים שתומכים באחד הצדדים ולנסח אותם. הזמינו את התלמידים לחפש מקורות או דוגמאות שיבססו את הנימוקים.

הזמינו נציגים משני הצדדים להציג את הטענה ואת הנימוקים שתומכים בה בשלב הראשון. בשלב השני - בקשו מהם להגיב לטיעונים של הצד השני. ולסיום - לסכם את עמדתם.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון