מִי אֲנִי, וּמָה שְׁמִי? - מדריך למורה

מקורות להרחבה

סוד הייחוד (העצמי והלאומי)

לפניכם שני מקורות מודרניים יותר (מן המאה ה-18 ומהמאה ה-20) שעוסקים בשאלת הזהות האישית, וניתן להרחיב בהם בלימוד הנושא בשנת הבת/בר מצווה של התלמידים.

המקור הראשון הוא סיפור חסידי קצר, העוסק בנאמנות של אדם לעצמיות שלו. הוא מעלה את הצורך של האדם לזהות את התכונות הייחודיות לו ומה חשוב לו באמת בחייו ולחשוב כיצד עליו להביא זאת לידי ביטוי. (תוכלו להיעזר בעיבוד לסיפור בספר הלימוד "להיות אדם" (בפרק החמישי בספר) לצד מקורות נוספים בנושא זה: ערך השונוּת ויחודו של כל אדם, בעיקר בעמ' 148 ואילך.)

המקור השני מאת פרופ' הרב יונתן זקס עוסק ברצף שבין מסורת אבות לבין הזהות הפרטית וכיצד הם קשורים אלה באלה. את הצורך המודרני לבחור זהות הוא מדמה לשיטוט בספריה ובחינת הספרים שבמדפים ללא תחושת מחוייבות או קשר לספר מסוים. כל ספר שנבחר נוכל להחזיר למדף ברגע שלא יעניין אותנו עוד. לעומת זאת, את ההשתייכות לזהות היהודית הוא ממשיל למציאת ספר ששמנו כתוב עליו, והוא מכיל דפים דפים שבהם כתבו אבות המשפחה שלנו, ובסיומו - דף ריק עבורנו שבו נוכל לכתוב את המשך הסיפור.

סיפור חסידי 

זְמַן מָה לִפְנֵי פְּטִירָתוֹ אָמַר רַבִּי זוּשָׁא מֵאֲנִפּוֹלֵי:

"אִם יִשְׁאֲלוּ אוֹתִי לָמָּה לֹא הָיִיתָ מֹשֶׁה - אֵדַע מֶה לְהָשִׁיב. אֲבָל אִם יִשְׁאֲלוּ אוֹתִי לָמָּה לֹא הָיִיתִי זוֹשֵׂא - יִסְתַּתְּמוּ טַעֲנוֹתַי"

(על פי מרטין בובר, אור הגנוז, ישראל תשל"ז, עמ' 231, ובתוספת ניקוד)

משל הספרייה מאת הרב יונתן זקס

תָּאֵר לְעַצְמְךָ שֶׁתּוֹךְ כְּדֵי חִפּוּשׂ בְּסִפְרִיָּה אַתָּה נִתְקָל בְּסֵפֶר אֶחָד, שׁוֹנֶה מִן הָאֲחֵרִים, שֶׁלּוֹכֵד אֶת עֵינְךָ מִשּׁוּם שֶׁעַל שִׁדְרָתוֹ מוֹפִיעַ שֵׁם מִשְׁפַּחְתְּךָ. אַתָּה פּוֹתֵחַ אוֹתוֹ מִתּוֹךְ סַקְרָנוּת וּמְגַלֶּה בּוֹ דַּפִּים רַבִּים הַכְּתוּבִים בְּיָדַיִם שׁוֹנוֹת וּבְשָׂפוֹת שׁוֹנוֹת. אַתָּה מַתְחִיל לִקְרֹא בּוֹ וּמֵבִין אַט־אַט מַה טִּיבוֹ. מְדֻבָּר בְּסִפּוּר שֶׁכָּל דּוֹר שֶׁל אֲבוֹתֶיךָ מְסַפֵּר לְמַעַן הַדּוֹר הַבָּא אַחֲרָיו, כָּךְ שֶׁכָּל מִי שֶׁיִּוָּלֵד לְמִשְׁפָּחָה זוֹ יוּכַל לִלְמֹד מִנַּיִן בָּא, מָה אֵרַע לְקוֹדְמָיו, לְמַעַן אֵיזוֹ מַטָּרָה חָיוּ וּמַדּוּעַ. תּוֹךְ כְּדֵי עִלְעוּל בַּדַּפִּים אַתָּה מַגִּיעַ לָעַמּוּד הָאַחֲרוֹן — עַמּוּד רֵיק, לְמַעֵט כּוֹתַרְתּוֹ. כּוֹתֶרֶת זוֹ נוֹשֵׂאת אֶת שִׁמְךָ ... אִלּוּ הֶחֱזַקְתִּי סֵפֶר כָּזֶה בְּיָדִי, הֲרֵי חֲיַי כְּבָר הָיוּ מִשְׁתַּנִּים. בִּרְאוֹתִי אֶת שְׁמִי וְאֶת סִפּוּרָם שֶׁל אֲבוֹתַי, לֹא הָיִיתִי יָכוֹל לִקְרֹא אוֹתוֹ כְּאִלּוּ הָיָה עוֹד סִפּוּר מִנִּי רַבִּים; הַקְּרִיאָה בּוֹ הָיְתָה בִּשְׁבִילִי, בְּהֶכְרֵחַ, צוּרָה שֶׁל גִּלּוּי עַצְמִי.
(יונתן זקס, רדיקלית אז, רדיקלית עכשיו, הוצ' שלם, עמ' 27)

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון