מִי אֲנִי, וּמָה שְׁמִי? - מדריך למורה

שאלות ומשימות אורייניות

נספר לתלמידים בקצרה על הרקע ההיסטורי ועל גזרות אנטיוכוס, ובעיקר נדגיש את כוח המשיכה של התרבות ההלניסטית (שהפכה יותר ויותר אוניברסלית בגלל היקף הכיבושים היווניים) עבור יהודים רבים באותם ימים, ואת הדילמה הערכית שמצב זה עורר. (ראו מעט רקע לעיל, בעמוד פרשנות הטקסט.)

כעת נעיין בטקסט, ובעזרת דף העבודה ננסה להבין כיצד פעלו הדמויות, ומה הניע אותן לפעול כך.
בהמשך נוכל לפתוח את הדיון העקרוני יותר.

דף העבודה מופיע גם בדף היחידה לתלמידים.

הדרך של מתתיהו

חנוכה זה לא רק אור נרות, סופגניות וסביבונים. מה הסיפור שמסתתר מאחורי החג?
קראו את הטקסט מתוך ספר מקבים א' (פרקים א'-ב') שמספר כיצד הכול התחיל.

1. פקודת אנטיוכוס

וַיִּכְתֹּב הַמֶּלֶךְ אַנְטִיּוֹכוּס אֶל כָּל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ לֵאמֹר: אַךְ תּוֹרָה אַחַת וְחֻקָּה אַחַת לְכָל יוֹשְׁבֵי אַרְצֵנוּ.

וַיַּעַזְבוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ אֶת חֻקּוֹתֵיהֶםהמנהגים והחוקים שלהם, וַיַּעֲשׂוּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה אוֹתָם הַמֶּלֶךְ.

וְיֵאוֹתוּהסכימו, התרצו גַּם רַבִּים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְיִזְבְּחוּ לֶאֱלִילִים וַיְחַלְּלוּ אֶת הַשַּׁבָּת.

וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ סְפָרִים בְּיַד הָרָצִים אֶל יְרוּשָׁלַיִם וּלְכָל עָרֵי יְהוּדָה, וִיצַוּוּם לָלֶכֶת בְּדַרְכֵי גּוֹיֵי הָאָרֶץהלא יהודים.

2. ביקור פקידי המלך במודיעין

וַיְהִי כַּאֲשֶׁר בָּאוּ פְּקִידֵי הַמֶּלֶךְ עִיר מוֹדָעִיתשם מקום, אזור מודיעין של ימינו לְהַעֲבִיר אֶת הָעָם מִתּוֹרַת ה' לַעֲבוֹדַת הָאֱלִילִים וְלִזְבֹּחַ לָהֶם.

וְיִלָּווּ אֲלֵיהֶם רַבִּים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וּמַתִּתְיָהוּ וּבָנָיו הִתְחַזְּקוּנאחזו בדרכם (ביהדות).

וַיֹּאמְרוּ שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ אֶל מַתִּתְיָהוּ לֵאמֹר:

"הֵן אִישׁ נָגִידמנהיג וְנִכְבָּד אַתָּה בְּקֶרֶב עַמְּךָ ... 

לָכֵן קְרַב נָא אַתָּה רִאשׁוֹנָה לַעֲשׂוֹת אֶת מִצְוַת הַמֶּלֶךְ, 

כַּאֲשֶׁר עָשׂוּ בְּכָל מְדִינוֹת מַלְכוּתוֹ, וְגַם כָּל אַנְשֵׁי יְהוּדָה וִירוּשָׁלַיִם."

3. תשובת מתתיהו לפקידי המלך

וְיִשָּׂא מַתִּתְיָהוּ אֶת קוֹלוֹ וְיֹאמַר:

"[גם] אִם אָמְנָם יָסוּרוּ כָּל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ, גּוֹי גּוֹיכל עם ועם מֵאֱלֹהָיו, וְיִשְׁמְעוּן לְקוֹלוֹ לְהָמִיר אֶת חֻקּוֹת אֲבוֹתֵיהֶם - 

לֹא כֵן אָנֹכִי וּמִשְׁפַּחְתִּי, כִּי לֹא נָסוּר יָמִין וּשְׂמֹאל מֵאַחֲרֵי חֻקּוֹת אֲבוֹתֵינוּ.

חָלִילָה לָנוּ לָשׁוּב מִמִּצְווֹת ה' אֱלֹהֵינוּ וּלְהָפֵר בְּרִיתוֹ אִתָּנוּ.

לָכֵן אֶת דָּתֵיחוקי הַמֶּלֶךְ לֹא נַעֲשֶׂה, וְאֶת חֻקּוֹתֵינוּ לֹא נָמִירנחליף בְּחֻקּוֹת הַמֶּלֶךְ."

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

לפי הקטע, תגובת היהודים לגזירות אנטיוכוס היו:

רבים צייתו להם מתוך בחירה

רבים צייתו להם מתוך הכרח

כמעט כולם התנגדו לו בכל תוקף

רבים התנגדו לגזירות באופן פעיל

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

לפי טענת הפקיד היווני:

רוב היהודים כבר מצייתים לגזרות אנטיוכוס.

מתיתיהו מסכן את שלום הממלכה בהתנגדותו לגזירות.

מתיתיהו אמור להיות דוגמא ליהודים האחרים בציות לגזרות.

רוב היהודים מסרבים לציית לגזרות.

null אנשים בחרו כמוך
והם מהווים null% מסך ההצבעות

מה משמעות המשפט שאומר מתתיהו לפקיד היווני?

"[גם] אִם אָמְנָם יָסוּרוּ כָּל עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ, גּוֹי גּוֹיכל עם ועם מֵאֱלֹהָיו, וְיִשְׁמְעוּן לְקוֹלוֹ לְהָמִיר אֶת חֻקּוֹת אֲבוֹתֵיהֶם - 

לֹא כֵן אָנֹכִי וּמִשְׁפַּחְתִּי, כִּי לֹא נָסוּר יָמִין וּשְׂמֹאל מֵאַחֲרֵי חֻקּוֹת אֲבוֹתֵינוּ."

אני פועל לפי האמונה שלי ואגרום לכולם ללכת אחרי.

אני פועל לפי האמונה שלי גם אם כולם ינהגו אחרת ממני.

כולם הולכים אחרי מצוות המלך ולכן אני פועל כמו כולם.

כולם נאמנים למסורת האבות שלהם וכך גם אני.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון