פסיפס ישראלי

שיעור אזרחות: על סובלנות, פלורליזם והסכמיות

החברה בישראל מורכבת מקבוצות עם השקפות עולם שונות. מציאות זו מחייבת טיפוח סובלנות, כבוד והתחשבות באחר כבסיס לחיים משותפים.
השיעור יעסוק במגוון הקבוצות המרכיבות את החברה הישראלית ובדרכים הדמוקרטיות ליצירת פסיפס אנושי מרהיב, שיש בו מקום לכבוד, לשונות ולַמגוון האנושי, הדתי, התרבותי והלאומי.

מטרות השיעור

  1. התלמידים יכירו קבוצות ודעות שונות בחברה הישראלית, שהיא חברה מגוונת והטרוגנית, יבינו את חשיבות קיומם של חיים משותפים למגזרים ולקבוצות השונות, יבינו את חשיבותה של היכולת להתפשר ולהגיע להסכמות בחיים החברתיים והפוליטיים.
  2. התלמיד ילמד מתוך מגילת העצמאות על היחס של מדינת ישראל לקבוצות השונות בחברה  הישראלית.
  3. התלמיד יכיר את עקרון הפלורליזם, עיקרון שמעודד את המגוון והשונות בחברה.
  4. התלמיד ידון בשאלה מה נדרש כדי לממש את עקרון הפלורליזם וכדי שהשונות תבוא לידי ביטוי בחברה? ומתוך כך ייחשף לעקרון הסובלנות וההסכמיות.

ערכים מרכזיים בשיעור

  1. חיים משותפים: מחויבות לערכים ולתפיסת עולם מול פשרות.
  2. מחויבות לערכים יהודיים ודמוקרטיים ברוח מגילת העצמאות.
  3. היכרות מגוון תרבויות ומורשות במדינה מתוך יחס של כבוד.

מיומנויות מרכזיות בשיעור

  1. אוריינות לשונית: להבין את מטרת השיח הנשמע ולבקש הסברים, הבהרות והרחבות לפי הצורך; לבחון באופן ביקורתי את הטקסט הדבור או הכתוב; להשתתף בשיחה או בדיון בהתאם למוסכמות השיח, למשלב הלשוני ולמטרת התיקשור; לתאר מחשבות, רעיונות, רגשות ועמדות; לנסח הסברים לאירועים ולמצבים בצורה בהירה וקולחת.
  2. חשיבה ביקורתית: להבחין בין אמונות, דעות, עמדות ועובדות; לנסח טענה ולהצדיקה באמצעות מידע ונתונים; לנתח בעיה, סוגיה או דילמה ממגוון נקודות מבט.
  3. חשיבה יצירתית: לזהות יחסים וחיבורים חדשים.

רקע עיוני לשיעור

עקרון הפלורליזם:

  • הכרה בזכות קיומם של דעות, השקפות, שאיפות וערכים שונים בחברה.
  • הכרה בזכותן של קבוצות בחברה לבטא את השונות ביניהן.
  • הכרה בזכותן של קבוצות להתארגן במסגרות שונות כדי לממש את זכויותיהן, או לפעול למימוש האינטרסים שלהן.
  • עידוד הביטוי של מגוון דעות ועמדות של אנשים או קבוצות בחברה ותמיכה בקיומו. 

חשיבות הפלורליזם:

  • הפלורליזם מכיר בשונות בין בני אדם, כלומר, בצרכים, בהשקפות ובאינטרסים שלהם.
  • הפלורליזם יוצר אווירה של סובלנות. הקיום והביטוי של דעות שונות מחנכים את האזרח לסובלנות ולפתיחות, ומעודדים הקשבה והפנמת ערכים דמוקרטיים.

אי-אפשר לממש את עקרון הפלורליזם בלי קיומם של שני ערכים אחרים: סובלנות והסכמיות.

עקרון הסובלנות:

סובלנות היא ערך הנובע מההכרה בכבוד האדם ובזכותו להיות שונה מאחרים. משמעותו – הנכונות לקבל את מי שהוא שונה, אחר, או חריג בשיוכו הקבוצתי, בדעותיו, במראהו, בצבעו וכולי.

הסובלנות פירושה:

  • מתן יחס של כבוד לזולת.
  • הימנעות מתגובות אלימות, מילוליות או פיזיות.
  • הימנעות מהפעלת סמכות שלטונית כלפי עמדות ביקורתיות או קנטרניות (פרובוקטיביות).
  • היכולת "לסבול" את דעותיו או דרכו של אדם אחר דווקא כאשר אי ההסכמה לדעות אלה כרוכה בקושי ובאי-נוחות. 

 חשיבות הסובלנות:

  • הסובלנות מבטיחה את מימוש זכויות הפרט והקבוצה.
  • הסובלנות מאפשרת מגוון דעות בחברה.
  • סובלנות מאפשרת ניהול דיון ציבורי בנושאים שאין עליהם הסכמה ומביאה לפתרון סכסוכים בדרכי     שלום.

הקשר בין סובלנות לפלורליזם:

כאשר כל קבוצה מתנהגת בכבוד ומקבלת קבוצות אחרות המנוגדות לאופייה ולרצונותיה (=סובלנות) יכולות הקבוצות האחרות להתקיים לצידה, לבטא את שונותן ואת רצונותיהן ולפעול למימושם. (=פלורליזם).

עקרון ההסכמיות:

  • הסכמה רחבה בין קבוצות בחברה בקשר לנושאים מרכזיים.
  • הסכמה על כללי משחק כדי לאפשר חיים משותפים למרות חילוקי הדעות בין הקבוצות השונות.
  • הסכמיות מחזקת את היציבות ומאפשרת קיום משותף למרות חילוקי הדעות בחברה.

דוגמא להסכמיות בנושאים מרכזיים:
הסכמה על אפיוניה הבסיסיים של המדינה, הסכמה על צורת המשטר של המדינה, קבלת שלטון נבחר כלגיטימי.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון