טעמים של שבת - מערך למורה

פתיחה

נסו לדמיין את השבוע בלי שבת, שבוע שהוא רצף מתמשך של ימי חול בלי יום מנוחה… איזו תחושה עולה בכם? אילו מחשבות הדבר מעורר בכם? כיצד ייראו חיינו בכלל בלעדי ימי השבת?

השבת אינה רק נכס לאומי ותרבותי ראשון במעלה, היא גם אחת המתנות הגדולות של היהדות לאנושות כולה, ובוודאי לדתות שהושפעו ממנה במישרין - הנצרות והאסלאם. בלא שבת או יום מנוחה בכלל - החיים הם רצף אחד מתמשך של שגרה, עבודה ועמל. רעיון השבת מוליד גם את ההבחנה הראשונה במקרא בין חולין וקדושה - קדושת הזמן של היום השביעי: "וַיְבָרֶךְ אֱלהִים אֶת יום הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אתו." (בראשית ב, 2) 

השבת שמקורה בתורה היא מאבני היסוד בדת היהודית ובמסורת עם ישראל, היא חלק קבוע מהשבוע שלנו, חלק מהותי בתרבות שלנו, לאנשים דתיים המקפידים בשמירת מצוות, למסורתיים ולחילונים. השבת היא חלק מהתפיסה הממלכתית במדינת ישראל שקבעה בחוק שיום השבת הוא יום המנוחה השבועי במדינה, ועל כן, הלימודים בבתי הספר היהודיים אינם מתקיימים בשבת.

עד כדי כך חשובה השבת בזהות היהודית לאורך הדורות, שאפשר כנראה לראות בה את אחת הסיבות המרכזיות להישרדותו של העם היהודי. אפשר להזכיר בהקשר זה את אימרתו המפורסמת של אשר צבי (הירש) גינצברג (1927-1856), שנודע בשם העט 'אחד העם': "אֶפְשָׁר לֵאמֹר בְּלִי שׁוּם הַפְרָזָה, כִּי יוֹתֵר מִשֶּׁיִּשְׂרָאֵל שָׁמְרוּ אֶת הַשַּׁבָּת שָׁמְרָה הַשַּׁבָּת אוֹתָם…" וממשיכו, חיים נחמן ביאליק, אף התבטא ביתר חריפות: "בְּלִי שַׁבָּת אָנוּ אֻמָּה בְּזוּיָה וּשְׁפֵלָה, וְאַף לֹא אֻמָּה (כְּלָל). יֵשׁ לְרוֹמֵם אֶת עֵרֶךְ הַשַּׁבָּת בְּתוֹכֵנוּ, כָּאן וּבְכָל מָקוֹם, וּבְיִחוּד בְּעֵינֵי הַדּוֹר הַצָּעִיר; וְלֹא – נָבוֹל נִבּוּל. לֹא תִּהְיֶה לָנוּ תְּקוּמָה." (הלל בבלי, "בחברתו של ביאליק", הדואר, כ"ה בתמוז תשי"ט) וכאז כן עתה ואף ביתר-שאת, שליחות חינוכית ראשונה במעלה היא להעמיק את הבנת השבת וחשיבותה בחיינו ובבירור הזהות היהודית-ישראלית של תלמידינו.

אנו מזמינים אתכם לצאת איתנו למסע התבוננות בזמן אותו אנו חווים מדי שבוע, ולבחון מהי המשמעות של היום השביעי במעגלי השייכות השונים שלנו: בראש וראשונה במעגל האישי והמשפחתי, וגם במעגל החברתי והתרבותי הרחב יותר. 

נקודת המוצא שלנו היא אגדת חז"ל, אך ממנה נרחיב למגוון מקורות בין-תחומי ומרתק, חוצה זמנים ומקומות, בהם קטעי סיפורת ושירה, הגות, תפילה, מוזיקה ואומנות. (עוד נציין כי ביחידת לימוד זו נעשה שימוש גם בדברים שכתבנו ביחידת לימוד תואמת למורים במסגרת הכוורת.)

כמו כן, נזכיר כי כמו ברוב היחידות באתר, שפע ההצעות הכלולות ביחידה נועד לאפשר לכם בחירה מושכלת, התאמה גילאית, העדפה אישית וכולי.

מטרות היחידה

  • הבנה והעמקה באגדת חז"ל על משמעויותיה התרבותיות והערכיות.
  • מחשבה והפנמה של חוויית השבת וחשיבותה בכינון זהות אישית ותרבותית.
  • התנסות במיומנויות ובכלים שונים להפנמת הנושא: כתיבה יוצרת, דמיון מודרך, פרשנות מקורות, דיון ערכי, מדרשי תמונה ועוד.

ערכים מרכזיים:

מנוחה, משפחה, רוחניות, הכנסת אורחים, דיאלוג, פתיחות בין-תרבותית

מושגים מרכזיים:

שבת, סעודות-שבת, עונג שבת, נשמה יתירה, ר' יהודה הנשיא, אנטונינוס, רומא, מדרש אגדה, "ארמון בזמן", נחום גוטמן, אברהם יהושע השל, אריק איינשטיין

מיומנויות וכישורי-חיים מרכזיים

פרשנות והיסק ממקורות כתובים, למידה בית-מדרשית, כתיבה אישית, מתלמוד למעשה, רגיעה 

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון