טעמים של שבת - מערך למורה

פרשנות הטקסט

האגדה שלפנינו מעלה על נס את טעמי השבת, את "התבלין" הסודי שמשנה כביכול את טעמו של האוכל ואת חוויית ההנאה ממנו בשבת. ברוח זו, ליחידת הלימוד קראנו "טעמים של שבת". "טעמים" - בלשון רבים, שכן דרך חוש הטעם (אחד החושים המוחשיים ביותר) הסיפור שלפנינו מעורר את תשומת ליבנו אל כלל החושים בחוויית השבת, ואף אל מקומן של ההבנה וההתחברות הפנימית אל השבת. 

בדפי העבודה להלן פיתחנו נושא זה גם באופן חווייתי ויצירתי. 

חוויית שבת - דרך כל החושים

אכן, גם מקורות מסורתיים אחרים מתארים את השבת דרך החושים - הן הגלויים והן הסמויים מן העין. נציג דוגמאות אופייניות אחדות.

נפתח בחוש הראייה. את הפסוק (המופיע גם בקידוש) "וַיְבָרֶךְ אֱלהִים אֶת יום הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אתו" (בראשית ב,ג) דרשו (פירשו) חז"ל כך:

בֵּרְכוֹ בְּאוֹר פָּנָיו שֶׁל אָדָם

קִדְּשׁוֹ בְּאוֹר פָּנָיו שֶׁל אָדָם.

לֹא דּוֹמֶה אוֹר פָּנָיו שֶׁל אָדָם כָּל יְמוֹת הַשַּׁבָּת, כְּמוֹ שֶׁהוּא דּוֹמֶה בְּשַׁבָּת.

מדרש בראשית רבה, פרשה יא, ב

"בֵּרְכוֹ בְּאוֹר פָּנָיו שֶׁל אָדָם" אם מברכת על נרות שבת, גרמניה, לפני 1912.
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון