הוי, רב חובל

פתיחה

הוי, רב חובל!

האם נתקלת באלימות בסביבתך  הקרובה – בבית הספר, באוטובוס או בשכונה? בהפסקה או בשיעור? אלימות פיזית או מילולית? מכות, קללות, חרמות, השפלה? לפי מחקרים אחרונים, כמעט שניים מכל שלושה מורים או תלמידים היה עד לאירועים כאלו במהלך שעות הלימודים, וחלק לא מבוטל מהם חווה בעצמו אלימות מסוג כלשהו. בחינת המציאות החברתית בכללה, בוודאי כפי שמשתקפת בכלי התקשורת, מעלה שהחברה שאנו חיים בה נעשית אלימה יותר ויותר, כשהקִדמה הטכנולוגית והתקשורתית מאפשרת לאלימות לחדור למעגלים חדשים, קרובים יותר ויותר, של חיינו (כגון: משחקי מחשב אלימים לילדים, דברי נאצה בקבוצות וואטסאפ של ילדים, וכד').

למרבה הצער, מקרי האלימות בשטח בית הספר הם רבים, ומקצתם קשים מאוד. לדוגמה, מקרים אמיתיים שהגיעו לבתי משפט בשנים האחרונות: ילד שבר אצבעות לבת כיתתו בטריקת דלת הכיתה על אצבעותיה; תלמיד נהג לסובב ידיים לתלמידים בכיתה, ובאחד המקרים גרם 50% נכות לאחת התלמידות.

אנו נוטים לעסוק בבעיית האלימות בשיעורי חברה בבית הספר, בעיקר סביב אירוע אלימות כלשהו שהתפרסם בחדשות, או לקראת יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה. ואולם לצערנו, זו סוגיה עתיקת יומין, ולפיכך ניכרת חשיבות לעיסוק בה כחלק משגרת הלימוד, כחלק (מצער כמובן) בלתי נפרד מהיכרות עם טבע האדם או, לכל הפחות, עם התנהגותו. לכן, בשיעורי תרבות יהודית-ישראלית מוקדש מקום לעיסוק באלימות סביב מוקדי לימוד ואוריינות אחרים גם בשכבות הגיל הצעירות יותר (לדוגמה, מדרשים על הסיבות לאלימות בין בני אדם, הנלמדים בכיתה ו').

בכיתה ח' נעסוק בסוגיה זו בעיקר דרך ההיבט המשפטי שלה, כפי שהוא מתבטא בספר המִשׁנָה. דרך הטקסט והדיון המשפטי נוכל לעמוד גם על היבטים רעיוניים וחינוכיים רבים.

הנושא יעמוד במרכזן של שלוש יחידות לימוד באתר; זו הראשונה שבהן. יחידות הלימוד מתבססות על קטעי משנה מהפרק השמיני של מסכת בבא קמא שבסדר נזיקין. כותרתן "הַחוֹבֵל בַּחֲבֵרוֹ" (ולכן הפרק כולו נקרא, פרק "החובל").

המשניות שלפנינו מתבססות על סיטואציות מוכָּרות של אדם הפוגע באדם אחר. דרך לימוד המשניות נבקש:

  1. להבין ולברר היבטים מוסריים ומשפטיים אחדים של התנהגות אלימה.
  2. להיות מודעים למשמעויות הפיזיות והנפשיות של אלימות, לטווח הקצר והארוך.
  3. לדון בדרכים שבהן ניתן לפצות את מי שנפגע מאלימות.
  4. להעמיק את תחושת האחריות שלנו למעשינו ולחדד את המודעות והרגישות האנושית שלנו לגילויים של אלימות ולנפגעיה, כמי שעדים למעשי תוקפנות וכמי שעלולים לבצעם.
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון