לֵך בעקבותיי או חזור בך?

מקורות נוספים להרחבה

א. שלא כְּאָבִיו

כשקיבל רבי נח את ההנהגה במקום אביו רבי מרדכי מלכוביץ',

ראו תלמידיו שהוא נוהג בכמה דברים שלא כְּאָבִיו. וּשְׁאַלוּהוּ על כך.

"אני נוהג", השיב, "ממש כְּאָבִי. מה הואכמו שהוא לא חיקה אחרים, אף אני כך".

 

(מרטין  בובר, אור הגנוז, ירושלים ותל אביב: הוצאת שוקן, תשל"ט, עמ' 346)

מקור זה ממשיך את רוח הדברים המופיעים במשנה בעדויות אך מנקודת מבט של הבן: לפעמים אני יכול ללכת בדרך שונה מדרכו של אבי, אך זה לא אומר שאני לא ממשיך את דרכו. רבי נח מעביר מסר שעל אף שהוא אינו נוהג בדברים מסוימים כפי שנהג אביו, הרי הוא ממשיך את דרכו של אביו, שלימד אותו לחשוב ולהיות אדם בעל דעה עצמאית, ולא ללכת אחרי אחרים בלי מחשבה וביקורת.

שאלות לדיון (בכיתה, ביחידים או בחברותות):

  • מה הפריע לתלמידים של רבי נח, ומדוע?
  • מה ענה להם רבי נח, ומה המסר בתשובתו?
  • לדעתכם, מה היה רבי נח מייעץ לבנו של עקביא לעשות בקשר להצעת אביו לסגת מארבעת העקרונות?

ב. "אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת"

ידיים באוויר

האגדה שלפנינו עוסקת בדילמה של הכרעת הרוב לעומת דבקות באמת האישית.

 

עקביא מתייחס בדבריו לעקרון הכרעת הרוב, כפי שהוא מוכר גם בתורה:

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון