שנת בר/בת מצווה - ריכוז חומרי למידה

תכנית חקר-שורשים: מסע של 13 שיעורים ומשימות אישיות

לפניכם סדרה של 13 שיעורים היוצרים יחד מסע זהות של נערים ונערות, בני ובנות מצווה, בכיתות ו-ז. 

בסוף כל שיעור מוצעת משימת שורשים קצרה, המבוססת מבחינה רעיונית על השיעורים שקדמו לה, וממשיכה אותם לחקר אישי ומשפחתי. 

תלקיטצירוף 13 המשימות השונות נותן בידי התלמידה והתלמיד עבודת שורשים מקיפה, מעמיקה, מתמשכת ובעיקר – כזו הצומחת מלימוד טקסטואלי מעמיק בכיתה, ומטפחת שיח זהות וערכים משמעותי של התלמידים. 

בשונה מעבודות שורשים אחרות, הדגש כאן הוא כפול: העבודה אינה מבוססת רק על שחזור עץ משפחתי וסיפור משפחתי נלווה (פרויקט שבדרך כלל רק הילד הראשון עשוי לעשותו במלואו וכהלכה), אלא על תהליך למידה שיטתי ומתמשך הכולל גם מרכיבים חווייתיים שונים, ועל חקר אישי ושיח זהות הנולדים כאמור מתוך הלמידה.

נושאי השיעורים נעים מן האישי והמשפחתי (גלגוליהם של חפצים, שירים וסיפורים משפחתיים, חקר השם הפרטי ושם המשפחה, בירור וחקירה של האילן המשפחתי ועוד), דרך עיסוק בהיבטים שונים של גיל ההתבגרות וציון של בר/בת מצווה (כולל התייחסות לצורת החגיגה, וכן לפרשת השבוע שלי, כתיבת דרשה אישית ועוד), ובשיאו של התהליך – עיסוק בזיקה ובתחושת השייכות והאחריות לארץ ישראל ולמדינת ישראל, לקהילה ולחברה.  כמובן, אפשר ומומלץ להוסיף היבטים נוספים בעלי חשיבות בעיניכם ובעיני תלמידיכם, שלא נידונו כאן. זו גם יכולה להיות בחירה של כל תלמיד, להוסיף לרשימת המשימות המשותפות נושא או משימה אישית, לפי בחירתו.

תהליך הלמידה והעבודה:
  • אפשר ואף רצוי לפרוס את העבודה לאורך שנתיים לפחות (בשכבות ו-ז), אולם אפשר בהחלט לרכז את המאמץ בשנה אחת (ז'), גם אם רק חלק מהפרקים והנושאים יילמדו וייכתבו לעומקם.
  • בכיתה ז' - תהליך הלמידה וכתיבת המשימות בצורה מיטבית יימשכו 7-8 חודשים, בהיקף של שעתיים שבועיות לפחות המוקדשות לנושא (אחת מהן מתוך שיעורי תרבות יהודית-ישראלית ושיעורי החינוך, והאחרת – תוספתית-ייעודית לנושא). מדי שלושה-ארבעה שבועות בממוצע יילמד פרק חדש ותיכתב המשימה המסכמת אותו. 
  • כדאי ומומלץ ללוות את תהליך הלמידה לאורך השנה בפעילויות מיוחדות וימי שיא. להלן פעולות מומלצות אחדות לפתיחת הנושא בתחילת השנה, להעצמתו ולחיזוקו במהלך השנה ולסיכומו בסיומה.
פתיחת הנושא

בית מדרש פותח (למשל על כיבוד הורים ועל יחסי הורים וילדים, בזיקה לסוגיות שבין אדם לחברו בחודש תשרי), או פעילות ערב חווייתית עם הורים ותלמידים. אפשר גם לקיים בשלב זה מפגש של תלמידים בוגרים מן החטיבה העליונה (כגון תלמידי י"א במסגרת המחויבות האישית) עם התלמידים הצעירים שנכנסו לכיתה ז'.

סמינר של יומיים המשלב טיול ולמידה

מומלץ לקיימו בשלב מתקדם יחסית של הלמידה, כך שהסמינר יאפשר אינטגרציה של הנלמד לפני כן וחיבורו להיבטים חדשים. (למשל, סביב המועדים הממלכתיים, כדוגמת יום העצמאות או יום ירושלים, ולקשרו לחיבור הזהותי למדינה ולערכיה היהודים והדמוקרטיים וכן לירושלים ולמקומה כבירת ישראל.) 

אירוע סיום התוכנית

סביב חג השבועות, בין מסורת וחידוש, בין קבלה ומסירה. אפשר לקיים בית-מדרש קהילתי, משותף עם ההורים ואפילו הסבים והסבתות, ואף לחברו ל"תיקון שבועות".

תוכנית השיעורים והמשימות במלואה כוללת כאמור – באופן סמלי – 13 תחנות:

שימו לב: הקישורים הינם קבצי וורד להורדה ומאפשרים לכם התאמה אישית.

נושא השיעור

משימת השורשים

תחנה 4

בניית אילן יוחסין

תחנה 7

גלגולו של טקס

תחנה 8

גלגולו של טקס

תחנה 10

כתיבת דרשה אישית

תחנה 11

חקר משפחתי (סיפורי עליה, חלוציות, חיים בארץ)

  • כתיבה ופיתוח תכנית חקר-שורשים במשרד החינוך (המזכירות הפדגוגית, אגף מורשת): דינה דרורי, אריאל אביב ואורנה פדידה בן אריה
  • ייעוץ מדעי: ד"ר איילון אידלשטיין (אוניברסיטת ת"א ואוניברסיטת בר-אילן)
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון