מַעֲשֶׂה בְּתַלְמִיד שֶחָלָה

שאלות ומשימות אוריינות

בעקבות הקריאה המורה תנהל דיון עם התלמידים בעזרת שאלות מנחות (להלן).  

ניתן ורצוי לבקש גם מהתלמידים עצמם להעלות שאלות ותמיהות על הסיפור.

במקום דיון פרונטלי ניתן גם לחלק את הכיתה לחברותות (2-3 תלמידים בכל קבוצת לימוד), שבהן ידונו בסיפור, ובסיום יתקיים דיון מסכם כיתתי. וראו גם הצעה להלן לחלוקת האגדה לחלקים.

שאלות... לדיון בכתה... 
 

לפניכם שאלות מרכזיות אחדות העולות מתוך הטקסט: 

  • מדוע לא באו חכמים לבקר את חברם החולה? (אולי לא שמו לב שהוא נעדר, או לא ידעו שהוא חולה? אולי חשבו שיותר חשוב להמשיך וללמוד תורה? אולי התלמיד היה "לא מקובל"...)
  • מהי לדעתכם משמעות הבחירה במילים "[לא] נכנסו", "נכנס" בהקשר זה? מדוע לא נאמר: לא באו לבקרו, וכד'?
  • מדוע לדעתכם נכנס ר' עקיבא לבקר את החולה?
  • דווקא רבי עקיבא מנקה ומסדר את חדר החולה – האמנם לא היה שם מישהו אחר לעשות זאת? מה אולי מרמזת האגדה בהבאת פרט זה בסיפור? (אולי על בדידותו ותלישותו של החולה, ואולי על הבנתו המעמיקה של רבי עקיבא בצרכים של התלמיד, ואולי על הענווה של רבי עקיבא ...)
  • איך היית מרגיש/ה לו המורה הייתה באה לבקר אותך כשאת/ה חולה?
  • רבי עקיבא לא היה רופא, ואפילו לא טיפל ממש בחולה.  מדוע אם כן אמר לו התלמיד בסוף הביקור, שהוא החיָה אותו?
  • מה ניתן ללמוד על ר' עקיבא מהסיפור? כיצד באה לידי ביטוי מנהיגותו?

הסיפור בחלקים

 

במקום דיון על הסיפור במלואו נחלק את הסיפור לחלקים קטנים (סצנות, תמונות), כך שהסיפור ייחשף לתלמידים בהדרגה – בכל פעם קטע אחר, שעליו יתקיים הדיון. הפעילות הזו אפשרית גם כדף עבודה אישי או בחברותא.

קישור: דף עבודה לתלמיד

מַעֲשֶׂה בְּתַלְמִיד שֶחָלָה

מדרש תנחומא, מהדורת בובר, פרשת וירא סימן ג

 

מַעֲשֶׂה בְּתַלְמִיד אֶחָד מִתַּלְמִידֵי רַ' עֲקִיבָא שֶׁחָלָה,

וְלֹא נִכְנְסוּ חֲכָמִיםחבריו של התלמיד. באגדות חז"ל התלמידים נקראים בדרך כלל "תלמידי חכמים" לְבַקְּרוֹ.

וְנִכְנַס רַ' עֲקִיבָא לְבַקְּרוֹ.

וּבִשְׁבִיל שֶׁכִּבֵּד וְרִבֵּץ לְפָנָיוומפני שסידר (ר' עקיבא) את החדר וניקה אותוחָיָההבריא החולה, כביכול קם לתחייה.  

אמַר לוֹ: רַבִּי, הֶחֱיִיתָנִיהבראת אותי, החיית את נפשי

יָצָא רַ' עֲקִיבָא וְדָרַשׁ יצא מבית החולה ולימד (נשא דרשה לתלמידיו):

כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ מְבַקֵּר אֶת הַחוֹלֶה, כְּאִלּוּ שׁוֹפֵךְ דָּמִיםכאילו הורג, מסייע למות החולה.

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון