"לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ"

העשרה אומנותית: "זמנים מודרניים" ו"החומה"

עולם האומנות, המוזיקה, הקולנוע וכו' מרבים להתמודד עם השאלות שעלו בדברי אריך פרום לעיל.

סרט הקולנוע: "זמנים מודרניים"

במסגרת לימוד דברי פרום (לעיל) מומלץ להתבונן בכיתה בצילום הבא (מובא בספר בעמ' 155), מתוך אחת הסצנות המפורסמות בסרט "זמנים מודרניים" (ארה"ב, 1936). את הסרט יצר וביים צ'ארלי צ'אפלין והוא גם השחקן הראשי בסרט.

הסרט "זמנים מודרניים" הוא סרטו האילם האחרון של צ'פלין. הוא יצא לאקרנים בשיאו של השפל הכלכלי בארצות הברית, וביטא מחאה של צ'פלין כלפי עודף תיעוש, מיכון ויעילות כלכלית על חשבון 'האנשים הקטנים'. שם הסרט אל מול תוכנו מבטא אירוניה דקה, שכן "הזמנים המודרניים" לא הביאו עמם בשורה אמיתית לבני האדם, במרכזו, דמות הנווד של צ'פלין, איש פשוט מן המעמד הנמוך, ג'נטלמן וטוב-לב, שבהתנהגותו הילדותית והמגוחכת לעתים, משקף כמיהה לחיים נאיביים ופשוטים, נטולי תחכום וציניות המאפיינים כביכול את העולם החדש. ואכן יש בסרט מידה של געגועים וכמיהה לעולם הישן, שבו היו פחות מכונות ויותר יחסים בין בני אדם, המיוסדים על אהבה וחמלה.

תוכלו לכוון את התלמידים לעבודה עצמית על התמונה (או אחרי צפייה משותפת בסצנה), ולהעלות כשאלה לדיון במליאה: מי שולט במי, האדם במכונה או המכונה באדם? ומה החשיבות והרלבנטיות של שאלה זו בימינו?  

"האדם נעשה מעין בורג ..." הפועל כחלק מהמכונה. סצנה מסרטו של צ'רלי צ'פלין, "זמנים מודרניים", 1936
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון