שְׁלֹשֶׁת הָרְגָלִים וְעוֹנוֹת הַשָׁנָה

נקודות מפתח בתחום הזהותי והערכי

נקודות מפתח בתחום הזהותי והערכי שחשוב לפתוח לפחות את חלקן בתהליך הלמידה:

  • אילו ערכים חשובים באים לידי ביטוי במועדי שלושת הרגלים (מעבר לתכניהם המיוחדים של כל אחד בנפרד)?
  • מהם היחסים שבין בני אדם ובין הטבע הסובב אותם (כדוגמת עונות השנה והתופעות הנלוות אליהן)? עד כמה האדם מושפע מן העונות הקבועות שבמחזור השנה, ועד כמה הוא יוצר את גורלו במו ידיו?
  • כיצד יצרה המסורת קשרים גלויים וסמויים בין היבטים שונים של זהות האדם = בקשרים שבין המפגש עם הטבע ועבודת האדמה והסיפור הלאומי כפי שהם משתקפים בשלושת הרגלים.
  • לאיזה מן המועדים הם מתחברים יותר, ומדוע? אילו מן ההסברים של המועדים השונים (הטבעי/הלאומי) משמעותי יותר עבורם, ומדוע?
  • האם יש משמעות לממד הטבעי/חקלאי גם עבורנו כיום, כשצדדים אלו בחיינו תופסים מקום מצומצם בלבד לעומת דורות העבר?
  • כיצד העלייה לרגל בשלושת הרגלים והחוויה רבת הרושם המתלווה אליה עשויות לתרום לחיזוק הסולידריות והזיקות לעם ולארץ? האם יש חוויות מקבילות לכך בימינו?
  • מה מקומה של ירושלים בעולמם של התלמידים כיום? האם/מתי ביקרו בה? כיצד היא נתפסת בעיניהם?

כמובן, אין צורך להעמיק בכל השאלות באותה מידה. כמו כן, הדיון בשאלות אלו לא ייעשה בצורה עיונית מופשטת, אלא כחלק בלתי נפרד מן הניסיון לתאר ולהבין את מקומם של המועדים והעונות השונות בחיי התלמידים.

 

פעילות

כמשחק פתיחה אפשר לחלק את התלמידים לפי עונות השנה שבהן חלים ימי ההולדת שלהם. אפשר לשוחח עם התלמידים על שאלות, כגון: כיצד משפיעות העונות על צורת חגיגת ימי ההולדת, על השמות, על תכונות אופי וכד'? בפעילות לתלמידים נעשה מפגש חווייתי עם עונות השנה בתחומי אומנות שונים.

 

עוד על לוח השנה העברי ומבנהו ראו בוויקיפדיה: הלוח העברי הקבוע. 

ייתכן שתרצו לשלב גם התייחסות לחודשי השנה דרך השיר הידוע "שְׁנֵים עָשָׂר יְרָחִים" (מלים ולחן: נעמי שמר), המשקף גם הוא קשרים בין החודשים לתופעות הטבע של העונות השונות. ראו באתר זה ביחידה (לכיתה ד'): לכל חודש יש שם.

 

 

קיץ וסתיו. אלגוריה של עונות השנה ציור של האומן האיטלקי בן המאה ה-16, Bonifacio de' Pitati
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון