מִפְּנֵי דַּרְכֵי שָׁלוֹם

פתיחת השיעור

הדילמה: הזהות שלי והמתנ"ס השכונתי (עמ' 80 בספר)

מוצע לקיים דיון דילמה ראשוני בחברותא – בעזרת דף עבודה א'. במליאה תוכלו לסכם את שלבי הדילמה כפי שנלמדו בפרק המבוא, ולקיים דיון כיתתי.

אנו מניחים שהדילמה הפותחת את הפרק, שברקע שלה מציאות זו בישראל היום, תעורר שיחה מורכבת וכנראה גם ויכוח סוער. הדילמה מציגה את השאלה: האם לנסות בדרכים מסוימות לצמצם את רישום המנויים הערבים למרכז הספורט החדש בשכונה, כדי להבטיח רוב מנויים יהודי? הדילמה מתבססת על אירועים דומים שאירעו במציאות, ולכן היא מזמנת עיסוק בשאלה רלבנטית מאין כמותה, עד כדי חשש ל"רלבנטיות-יתר" שעלולה להקשות על דיון קשוב ומכבד משני הצדדים. למרות זאת, יש ערך רב בחיבור הנושא הערכי למציאות חיינו, גם במחיר זה.

את העמדת הערכים והאינטרסים המנוגדים נוכל להציג כך: מצד אחד עומדים שיקולים כגון: שוויון עקרוני לכל באי מרכז הספורט; אי אפליה של אדם על רקע מוצאו וכו'; בהתאם לחוק ולנורמות מוסריות; תפיסה אוניברסאלית של האדם; מצד שני עשויים לעמוד שיקולים כגון: סולידריות עם קבוצת השייכות הראשונית; תחושת נוחות גדולה יותר בקרב קבוצת הדומים; רצון להבטיח שיהודים יירשמו למרכז ולא יימנעו מכך אם לא יהוו שם רוב; אולי נאמנות לרצון התורמים מקנדה; יש כאן כמובן שילוב של טיעונים ערכיים ואינטרסנטיים יחד.

פעילות תלמידים במרכז חינוך יהודי-ערבי בחיפה
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון