מבוא לדיוני דילמה

פרשנות ודיון על עיקרון הבחירה החופשית

כאמור, אנו מציעים ללמד מקור זה שבמרכז דף היחידה בסיום המבוא לדיוני דילמה, וכרקע לאפשרות הבחירה וההכרעה החופשית במצבי דילמה ובחיים בכלל.

על פי "מִשְׁנֵה תּוֹרָה" לָרַמְבָּ"ם, סֵפֶר הַמַּדָּע, הִלְכוֹת תְּשׁוּבָה פֵּרֶק ה', מתוך סעיפים א', ג', ה'

 

רְשׁוּתאפשרות חופשית כָּל אָדָם נְתוּנָה לוֹ:

אִם רָצָה לְהַטּוֹתלהפנות, ללכת עַצְמוֹ לְדֶרֶךְ טוֹבָה – הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ;

וְאִם רָצָה לְהַטּוֹת עַצְמוֹ לְדֶרֶךְ רָעָה –  הָרְשׁוּת בְּיָדוֹ. ... 

 

וְאֵין לוֹ מִי שֶׁיִּכְפֵּהוּיחייב אותו בכפייה, בכוח וְלֹא גוֹזֵרמצווה (למשל האל או כוח עליון) עָלָיו, וְלֹא מִי שֶׁמּוֹשְׁכוֹ לְאֶחָד מִשְּׁנֵי הַדְּרָכִים,

אֵלָא הוּא מֵעַצְמוֹמתוך בחירתו החופשית וּמִדַּעְתּוֹמתוך דעתו ומחשבתו האישית נוֹטֶה לְאֵיזֶה דֶּרֶךְ שֶׁיִּרְצֶה. ... 

 

וְעִיקָרעיקרון זֶה עִיקָר גָּדוֹל הוּא, וְהוּא עַמּוּדבסיס, יסוד (של) הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, שֶׁנֶּאֱמָר:

"רְאֵהשים לב (דברי האל לאדם) נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם, אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב, וְאֶת הַמָּוֶת  וְאֶת הָרָע ...

[וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים, לְמַעַןבשביל ש- תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ]" (דברים ל, 15,19) ...

שאלות ללימוד ולדיון בדברי הרמב"ם שמרכז דף היחידה:

  1. מה קובע עקרון הבחירה החופשית, לפי הרמב"ם?
  2. מדוע, לפי הרמב"ם, עקרון זה – "עִיקָר גָּדוֹל הוּא, וְהוּא עַמּוּד הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה"? מדוע לדעתכם לא ייתכן ציווי (מוסרי או דתי) ללא קבלת עקרון זה?
  3. כנגד איזו עמדה אחרת (דתית או מדעית) יוצא עקרון זה? חוו דעתכם בוויכוח זה.
  4. כיצד קשור עקרון הבחירה החופשית לנושא של דיוני דילמה?
  5. מה מוכיח הפסוק שמצטט הרמב"ם מספר דברים (פרק ל, פסוקים 15,19)?
  6. לפי הרמב"ם באותו מקום, יכולת הבחירה החופשית מייחדת את האדם מכל בעל חיים אחר, ובה הוא דומה כביכול לאל. חוו דעתכם.

פרשנות דברי הרמב"ם על עקרון הבחירה החופשית

כפי שציינו בפתיחה, היכולת שלנו לשאול שאלות בצורה טובה ומדויקת, ולהתמודד אתן באופן עצמאי, שָׁקוּל ורציני היא ביטוי לחשיבה בכלל, ומאפיין מרכזי של חשיבה פילוסופית, הנמצאת בבסיס ספר הלימוד "להיות אדם" – ערכי חיים על פרשת דרכים, שיחידה זו מהווה מבוא עבורה. במרכזה נמצא עיסוק בדילמות ובתהליך קבלת החלטות, אשר משקפים את האמונה ביכולתו של האדם לדון, להכריע ולעצב את חייו באופן רצוני, תבוּני וחופשי. מתוך הכרעותינו היום-יומיות בדילמות רבות מספור אנו יוצרים את סולם הערכים האישי שלנו, ולמעשה לוקחים בכך אחריות על עצם זהותנו ועל חיינו בכלל.

ואכן, בחיי היום-יום כולנו מונחים על ידי ערכים ופועלים במצבי דילמה, הן בהכרעות מודעות ומתוך שיקול דעת, והן כדרך שגרה ואף בהיסח הדעת. הערכים האישיים המנחים אותנו הם ביטוי לבחירה שלנו, אולם הם מושפעים בדרך כלל גם מן המסגרות שבהן אנו גדלים, מתחנכים ופועלים: משפחה, חברים, בית-ספר, תנועת נוער, שירות צבאי, כלי תקשורת, מקום עבודה וכו'. מבחינה זו, הערכים שלנו קשורים גם לערכי התרבות שבה אנו חיים – אם בדרך של הפנמה וקבלה, ואם בדרך של התנגדות ודחייה.

במרכז דף היחידה מובאים דבריו הנחרצים של הרמב"ם, המעמידים במרכזה של מחשבת היהדות את עקרון הבחירה החופשית, לא רק כרעיון פילוסופי מופשט אלא כבסיס לכל התנהלות האדם בחייו, ולמעשה – לעצם משמעות חיי האדם כיצור תבוני וחופשי. כמובן, זהו נושא מרכזי באתיקה (תורת המידות, המוסר), והוא ממשיך להעסיק אנשי רוח ומדע עד היום.

בדבריו המלאים שם (הלכות תשובה פרק ה') קובע הרמב"ם:

לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון