"חָבִיב אָדָם שֶׁנִּבְרָא בְּצֶלֶם"

מקורות להרחבה

צלם האדם בעת החדשה

כיצד עשוי אדם חילוני, יהודי ולא-יהודי כאחד, להסביר את ייחודו של האדם בעולם, אם הוא אינו מתבסס על סיפור הבריאה המקראי של יצירת האדם "בצלם אלהים"? ואולי לפי גישה כזו אין לאדם שום ייחוד מהותי על פני יתר בעלי החיים? האם עשוי להיות מובן "חילוני" לביטוי "אדם בצלם" (בהשמטת ההמשך)? לכך מוקדשים עמ' 37-41 בספר הלימוד.

תחילה נתייחס להיבט המדעי של מיקום האדם בעולם החיים לפי תורת האבולוציה (עמ' 37-40), ובהמשך נתייחס לשאלת מעמדו המיוחד בפילוסופיה המודרנית בהגותו של עמנואל קאנט (עמ' 41-43). נקדים ונדגיש כי הנושא בכללו הוא מורכב מאוד, נתון כידוע במחלוקת עמוקה, ועלול לעורר בכיתה רגישויות שונות. אם בחרתם להרחיב בנושא זה בכיתה, חשוב לנהל את הלמידה ואת הדיון מתוך הקשבה, פתיחות וכבוד הדדי לדעות השונות שיישמעו, וללא נימה שיפוטית וחוסמת דיון.

כהקדמה קלילה לנושא לא קליל, ניתן להראות לתלמידים סרטון חמוד המראה קופים העושים פעולות הדומות לפעולות אדם:

סרטון - קוף אחרי בן אדם
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון