מַעֲשֶׂה בִּשְׁנֵי חַמָּרִים

העשרה: חובות המפייס והמתפייס ויום הכיפורים

אפשר להתייחס לדברים הבאים של הרמב"ם, מגדולי חכמי המחשבה וההלכה במסורת היהודית, המתקשרים לנושא שלנו, ומתאימים במיוחד לימים הנוראים בחודש תשרי. בין היתר עולים מדבריו הקושי והערך שבהתפייסות לא רק מצד יוזם הפיוס ומבקש הסליחה אלא גם מצד זולתו הנפגע, שאמור לסלוח ולהתפייס:

אֵין הַתְּשׁוּבָה וְלֹא יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפְּרִין אֵלָא עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם (לאל) ... אֲבָל עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, כְּגוֹן חוֹבֵל חֲבֵרוֹ אוֹ הַמְּקַלֵּל אֶת חֲבֵרוֹ אוֹ גּוֹזְלוֹ וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן – אֵינוּ נִמְחָל לוֹ לְעוֹלָם, עַד שֶׁיִּתֵּן לַחֲבֵרוֹ מַה שְׁהוּא חַיָּב לוֹ, וִירַצֵּהוּ (יפייס אותו)  ... עַד שֶׁיִּמְחֹל (יסלח) לו ... 

אָסוּר לָאָדָם שֶׁיִּהְיֶה אַכְזָרִי וְלֹא יִתְפַּיַּס, אֵלָא יִהְיֶה נוֹחַ לְרַצּוֹת (להתרצות, להתפייס) וְקָשֶׁה לִכְעֹס, וּבְשָׁעָה שֶׁמְּבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ הַחוֹטֶא לִמְחֹל, מוֹחֵל בְּלֵבָב שָׁלֵם וּבְנֶפֶשׁ חֲפֵצָה. 

מעובד ומקוצר מתוך: רמב"ם, "משנה תורה", ספר המדע, הלכות תשובה ב'

  • מה מוסיף הרמב"ם לדיון שלנו על התפייסות? 
  • במה אפשר לראות כיצד דברי הרמב"ם באים לידי ביטוי בסיפור שני השְׁנֵי החַמָּרִים?
  • המפייס והמתפייס – למי משהשניים לדעתכם קשה יותר, ומדוע?
  • מדוע לדעתכם יום הכיפורים כשלעצמו אינו מכפר על פגיעות שבין אדם לחברו, ורק התפייסות מועילה?
  • הרמב"ם מזהיר את הנפגע שלא יתעקש להישאר בכעסו כאשר חברו מבקש להתפייס אתו. מדוע לדעתכם עשוי מישהו לסרב להתפייס? כיצד הרמב"ם משכנע אותו?
  • בדבריו המלאים מציע הרמב"ם אפילו לערב אנשים נוספים ולקיים את בקשת הסליחה וניסיון הפיוס בפניהם. במה זה עשוי לסייע? מה דעתכם, האם מעורבות של אנשים נוספים עשויה לתרום או להפריע לפיוס? הסבירו. 
  • הסופר היהודי-צרפתי רומאן גארי אמר פעם "אִם קָיים דָּבר בִּלתִי נִסלָח, זה לֹא לִסלוחַ". כיצד אתם מבנים את דבריו, ומה דעתכם על כך?
המחילה פסל של האומן הבלגי Pierre-Jean Braecke, סוף המאה ה-19
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון