עבדים היינו?

סיכום השיעור

התחלנו את השיעור בבירור הציווי מההגדה:

"בְּכָל דּוֹר וָדוֹר חַיָּב אָדָם לִרְאוֹת אֶת עַצְמוֹ כְּאִלוּ הוּא יָצָא מִמִּצְרַיִם".

מצד אחד קשה לנו להזדהות עם עבדות ושחרור ממנה. אך החיוב המוזכר בהגדה מחייב אותנו, כל אדם ובכל דור, להתמודד עם רעיון העבדות והחירות:
האם קיימות תופעות של עבדות במדינה שלי? ובעולם? והאם גם אני מבחינה מסוימת 'עבד' המשועבד לדברים מסוימים? האם זה מצב חיובי? כיצד ניתן לצאת לחופשי מהעבדות/התמכרות, לשלוט בו במקום שהוא ישלוט בנו?

במהלך השיעור ראינו כי גם כיום יש בעולם אנשים רבים, ביניהם ילדים רבים, אשר עבורם העבדות הינה מציאות יומיומית כואבת, 21 מיליון אנשים ליתר דיוק. אל לנו להיות אדישים לכאבם, ובדומה לציווי מההגדה, אולי לנסות לרגע לשים עצמנו במקומם ולשאול את עצמנו מה היינו מצפים מהחברה בה אנו חיים ומהקהילה הבינלאומית לעשות? מה כבר אפשר לעשות ממרחק גדול כל כך? האמת שהרבה.

מספיק שנבדוק קצת יותר לעומק את החברות מהן אנו רוכשים – היכן הם מייצרים? את מי הם מעסיקים? זה לא כל כך מורכב כמו שזה נשמע. בדיוק בשביל זה נקבעו בעולם פרמטרים לסימון סחר הוגן וחברות ומפעלים אשר מקפידים על כך בתהליכי העבודה שלהם, מפוקחים ומסמנים עצמם בסימן זה. גם אצלנו בארץ זה נושא שמתפתח (ראו למשל כאן על היוזמה להפוך את העיר חיפה לעיר הסחר ההוגן הראשונה בישראל).

דיברנו גם על כך שבעולם ה"קטן" שלנו – נחוץ לבדוק למה אנחנו בעצמנו "משועבדים" מבלי לשים לב אפילו (טלפונים ניידים, משחקי מחשב, קניות ועוד) ונשאף לשחרר עצמנו צעד אחד צעד, כי "כולם רוצים להיות חופשיים"... 

ניתן לצפות בביצוע השיר 'בכל דור ודור', מפי לואיז סיבוני, קיבוץ גבעת ברנר, לחן: דוד אלסטר-ירדני 

בכל דור ודור
לרשימה
קריטריון זה מתייחס ל:
רמת הביצוע
שדה חובה
1234
לפתיחת
המחוון